Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
Ірина Пеленська Свято Весни і Великий П і ст З багатого збору великодніх обрядів найбільше в нас відомі ви води гагілок, писання писанок та печення паски, яке є центральною дією звичаїв сучасного Великод ня. Натомість у тіні забуття зали шається ціла обрядовість довгого передвеликодного часу, тепер Ве ликого посту, що триває від пер ших днів березня до половини, або й кінця квітня. Деякі тижні Великого посту ма ють свої окремі назви: перший на зивається збірний, від „збірної не ділі". У цей день буцім то маємо перше ТОПНІННЯ онігу, збір вод, тому він збірний. Четвертий тиж день Великого посту середохрес ний, тому бо в середу цього тижня є свято хреста. П’ятий тиждень похвальний, шо стий вербний, а останній перед Великоднем білий, або чистий. У першому тижні Великого по сту, як і в останньому обов’язу- вав в усіх місцевостях України особливо строгий піст, не лиш від м’яса й товщу, але й від набілу, не лиш від забав, але й розваг і веселости взагалі. Не дивлячись на суворий характер цього часу, він має багатий і барвний побут, що його джерелом є дві скарбни ці культури, староукраїнська й новіша, християнська. Найважливіші складники Велико го посту є говіння, весняні зайнят тя, віддання шани померлим, го тування до походів і мандрів та вкінці підготова до святкування Великодня. В різних місцевостях ці звичаї різно проявлялися, а ви брані тут деякі, типові. Говіючи, жінки приносили до церкви традиційні страви, хліб, пшеницю, мід і замовляли панахи ду по померлих, а дівчата варили кашу з маком і закопували в зем лю, „щоб недоля пропала". Разом з тим ідуть перші весняні роботи, сіяння маку, садження ка пусти, (що для неї найкращий час це страсний четвер) в остан ньому тижні перед Великоднем, а згодом і першоГї сійби. Натомість не вільно сіяти тоді конопель і го родини, бо „буде ликувате, як вер- ба“ та буряків, бо „будуть гір кі".1 Важливою подією передвели- коднього часу було свячення вер би у Вербну неділю. Така, посвя чена в церкві верба мала чудо дійну силу. Нею не лиш б’ють тих, хто не пішов до церкви того дня, чи молодь, шуткуючи б’ється під церквою, але нею виганяють упер ше в році худобу на пашу, зупи няють нею град, її виваром ліку ють хворих, а листя прикладають до ран. Але є теж „козяча верба", „проклята Богом за те, що з неї робили цвяхи для хреста на яко му розп’яли Спасителя", а в су хій вербі часто . . . сидить чорт. Подібну магічну силу, як свя чена верба має страсна свічка, зва на громничною, або громничою у деяких місцевостях. Її приносять у 1 О. Воропай, „Звичаї нашого на роду", стор. 00 страсний четвер засвічену, а не суть у ліхтариках з кольоровим папером. При її помочі можна „по бачити домовика", теж проганяти нещастя, засвітивши її підчас бу рі і громів та недуг. Давали її теж у руки вмираючим. Засвічена у день Стрітення, допомагала ця свічка побороти зиму, а свічка я- ка горіла впродовж дванадцять страстей, цебто 12 років, мала си лу дати людині багатство й щастя. Хрест на сволоці, випалений по лум’ям цеї свічки хоронить від по жежі. Чи не найважливішим днем Ве ликого посту є страсний четвер, що називається теж чистий, світ лий, великий, або живний. Це четвер білого тижня, останнього тижня посту. Це день, у якому чи таються страсті Христові, тому день очищення людини, але теж і цілого дому й господарства від усього нечистого, а колись зими й смерти, що її проганяли закли наннями. У цей день зачинався для бага тьох побожних людей кількаднев- ний піст, що тривав аж до Вели кодня. Не їли нічого, крім води, а й тої часом не пили. В цей день готували сіль для Великоднього стола, вогнем з полін, киданих на горище кожного четверга Велико го посту палили піч і ждали відь ми, що повинна прийти до хати просити вогню... Відбували воро жіння, щоб паска не запалася та зачаровували сметану, якою ков тали підчас дзвону на Євангеліє, г НАШЕ ЖИТТЯ — БЕРЕЗЕНЬ, 1963 ГОЛОВНА УПРАВА СОЮЗУ УКРАЇНОК АМЕРИКИ кличе Христос Воскрес! Управам Окружних Рад і Відділів нашої організації а Управі Світової Федерації Українських Жіночих Організацій (СФУЖО) і складовим організаціям СФУЖО в усіх країнах нашого поселення шле сердечне, святочне привітання. Вітає з Великоднем усе наше громадянство. Редакція й Адміністрація Нашого Життя передае Великодній привіт своїм співробітникам, перед платницям і кольпортерам. Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top