Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
ґаден. До Америки прибула з ро диною в 1949 р. Спершу вони замешкали в ГудсонІ, Н. Й. а по тім в Сиракюзах. З жалем попроїдало ї ї членство нашого Відділу і вся українська громада. Вічна їй пам’ять! Управа 68 Відділу СУА у Сиракюзах К ераміка Олекси Бажметдока Пояснення до ілюстрації на 4 ст. обкладинки Керамічна творчість є одним із найзамітніших видів народнього мистецтва Гуцульщини. Хоч тра диції кераміки сягають у сиву дав нину, до найбільшого розвитку цього мистецтва прийшло у 19-му ст. Тоді в кількох місцевостях Гу цульщини жив і творив ряд мист- ців-керамістів. Розвиток косівської кераміки другої половини 19-го ст. був по значений творчістю великого май стра керамічного мистецтва Олек си Бахметюка (1820— 1882). Він був сином гончаря Петра Бахмет- ника, який на початку 19-го ст. прибув до Косова з центральних земель України. Олекса Бахметюк (інколи він підписувався також Бахміцький або Бахмівський вчився керамічного ремесла спер шу у свого батька, а опісля у слав ного майстра Петра Баранюка. Вже як самостійний майстер, Олекса Бахметюк зумів поєднати творчі надбання своїх посередників із своїм індивідуальним способом мистецького вислову. Його праці відзначаються глибоким відчуттям форми і композиції, також схоп- ленням основних характеристичних рис предмету через відважний і сильний рисунок. Постаті відрізня ються остротою характеристики і гумором, який нерідко переходить у гротеск і фантастичність. При кладом того гумору може послу жити кахля з печі, де зображений ведмідь, який грає на віольончелі. Такий сюжет мимоволі приводить на думку творчість відомого мист ця 20-го століття, Марка Шагаля, творчість якого позначена подіб ними елементами. Олекса Бахметюк залишив по собі багато праць; більшість з них тепер зберігається у музеях. Ще за свого життя він брав участь у кількох виставках етнографічного мистецтва, наприклад, у Відні (1873) і у Львові (1 8 7 7 ). Австрій ський імператор Франц Йосиф, по бачивши праці Бахметюка на ви ставці в Коломиї в 1880 p., закупив його кахлеву піч і відіслав до Від ня. Обговорюючи творчість О. Бах метюка, не можна не згадати про дві талановиті дочки майстра Анну і Розалію, які працювали в май стерні батька і самі досягнули ви сокого рівня в ділянці кераміки. На одній кахлі славнозвісної печі майстра з 1878 р. є напис, що ту кахлю виконала Розалія, дочка А- лександра Бахмінського з Косова. Бахметюк, як і інші керамісти того часу, вживав традиційного способу виготовлення керамічних предметів. Посуд формували на гончарському крузі, а кахлі ліпи ли ручно, з тим, що задню ча стину, яку причіпляли до печі, ро били на гончарському крузі, а пзі- ніше, поки ще глина була мокра, прикріплювали до споду кахлі. Для спонтанного рисунку, що його вживав Бахметюк в декору ванні поверхні предметів, дуже д о бре підходило загально вживане гуцульськими майстрами так зва не ритування (гравірування). При тому всю поверхню ще мокрої, звичайно червоно-брунатної кра ски, глини покривали білою, спеиі- яльно приготованою, глиною, т. зв. а н г о б о ю. Опісля гострим предметом „писаком“, наводили рисунок, прорізуючи при цьому поверхню ангоби аж до червоної глини. Висушений предмет випа лювали. Після першого випалювання розмальовували рисунок окисами міді (зелена краска), заліза (жов та краска) і марганцем, який да вав буро-фіолетну краску. Накі- нець поливали всю поверхню свин цевою прозорою поливою і ви палювали вдруге. Цю техніку ха рактеризує велика динамічність і спонтанність. Рельєфність поверх ні кахлі заломлює світло і тим са мим додає рисункові ще більше експресивности. Через те, що полива в печі, під впливом високої температури, то пилася і нераз стікала, наведені краски не завжди сходилися з кон турами предмету. Це явище харак теристичне для такої техніки де корування, і в руках великого майстра, яким був Олекса Бахме тюк, цей „дефект4*, вміло викори станий, ставав ще одним естетич ним засобом для створення ми стецьких шедеврів. В працях Бахметюка гуцульське керамічне мистецтво дійшло До вершин. В наших часах, на жаль, гуцуль ська кераміка сильно занепала. В Україні, через масову продукцію, у фабричній атмосфері, керамічні вироби затратили багато під огля дом техніки і естетики. Як мені ві домо, на еміграції ніхто не продов жує старих традицій гуцульської кераміки. С. Ґ. К алендарець СУА 21 жовтня — Зустріч із письменниця ми — 82 Відділ СУА в Бронксі 28 жовтня — Осінній базар — 82 Від діл СУА в Бронксі 10 листопада — 25-ліття подруж ньо го життя членок — 1 Відділ СУА в Ню Йорку 11 листопада — Відкриття 17-ої Ми стецької Виставки Ж іночої Творчости — 64 Відділ СУА в Ню й о р к у 17 листопада — Вечір присвячений Шестидесятникам — 64 Відділ СУА в Ню Йорку 18 листопада — Вечір „Червоної Ка- лини“ — 43 Відділ СУА у Фі лядельфії 25 листопада — Обговорення Вистав ки й ї ї закриття — 64 Відділ СУА в Ню Йорку 8 грудня — Різдвяний Б(азар, який триватиме цілий тиж день — 64 Відділ СУА в Ню й о р к у 9 грудня — Андріївський Вечір — 1 Відділ СУА в Ню Йорку 15 грудня — Організаційні Сходини й огляд подій у 1973 році — 64 Відділ СУА в Ню й о р к у 16 грудня — Загальні З бор и — 1 Від діл СУА в Ню Й ооку Знов появилася в продажі книжка НАТАЛІЇ КОСТЕЦЬКОЇ КУХОВАРСЬКІ ПРИПИСИ яка вміщує зшитки: М’ясиво, Городина й овочі, Печиво Ціна 3 дол. Замовляти в адміністрації нашого журналу
Page load link
Go to Top