Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Д-р ІВАН СЕНЬКІВ НАШЕ РІЗДВО В НАРОДНИХ ВІРУВАННЯХ І ОБРЯДАХ Д о к ін ч е н н я Тут кілька прикладів цієї чарівної гри колядників: робити людей щасливими: 1. Береза виступає в ролі звістуна і повідомляє його про щастя, як доконаний факт: У нашого ґазди срібні ворота, Срібні ворота, з самого злота. У него вдома, як у раю. У него верби та груші родять, У него сини у царя служать, А царевичку собі дружать. У него воли все половії, У него плуги все золотії, У него двори все кедровії. У него лани, як тихий Дунай, На них пшениця, як стояниця. У него коні все турецькії. (і т. д.) Колядка ця має характер справжнього замовляння достатків для господаря. 2. Береза малює образ яблінки: А на цій яблінці золота кора, Золота кора, то його жена, А що віточки, його донечки, А що сучечки, його синочки. Тут береза утотожнює господаря і його родину з овочевим деревом, які століттями росли в садах. Дерева притягали увагу кожної людини своєю силою та красою. Дехто з народженням дитини закопував овочеве дерево на подвір’ї, щоб дитина так росла в силу, як дерево. У багатьох колядках іде мова про космічне і райське дерево, яке в постаті зеленого явора заплило на подвір’я господаря, щоб дбати за його достатки. Три соколи (це символи дідів і душ померлих родичів) сидять на вершку явора. Вони поринають на дно моря та приносять господареві три користі: пшеницю , (символ плодючости), жито й зелену траву для худоби. 3. Береза повідомляє господаря, що високі гості прийшли до нього: сонце, місяць і ’’дрібний дощик”. Господар саджає їх при тисовім столі та приймає їх калачами, зеленим вином і медом. Під час гостини хваляться гості, як пильно вони дбають про урожай господаря: Сонце мовить: нема над мене. Як же я зійду в неділю рано Зогрію гори, долини, Гори долини, поля, діброви. А місяць каже, як він їх вночі освічує, а дощ постійно кропить водою, щоб на них ’’жито, пшениця і всяка пашниця” буйно росли. 4. Береза повідомляє господаря, що сам Господь Бог зайшов на його подвір’я і помножує стан його худоби. Заходить він також до стодоли й дає господареві ’’все хліби на три столи, а яру пшеницю все на чотири. Дає щастя і здоров’я на худобочку і на челядиночку”. 5. Береза повідомляє, що святі орють поле господаря: св. Петро веде плуг, св. Михайло поганяє воли, а св. Юрій сіє пшеницю. Тут наступає поетичний образ чудотворної оранки: А ці воленьки все половії, А на них роженьки все золотії, А воловоди все шовковії, А на них ярма все тисовії. Кожне слово тут , має символічне значення замовляння, якого сила росте з появою св. Богородиці. Вона приносить святим робітникам обід і каже їм, що на цій нивці зродиться пшениця, якої стебла будуть із срібла, а колоси з золота. Це замовляння з уст самої Богородиці має свою вагу. Тим більше, що Богородицю вважали патронкою породу й плодючости. Побожність хліборобів служила практичним цілям. Вони заставляли Господа Бога, Ісуса Христа, Богородицю і всіх святих їм вірно служити і про них дбати. Якщо господарі постили, молилися, ходили до церкви й дарували грубі свічки святим, то в першу чергу на те, щоб побільшити багатство й вдержати здоров’я для родини і худоби, а щойно під кінець думали про спасіння душі. Число колядок присвячених господині є менше. Але зате її краса змальована в кількох яскравих і поетичних рисах: По двору ходить, як сонце сходить, А в хату ввійде, як зоря зійде, А заговорить, як дзвін задзвонить, Як засміється, сад-виноград в’ється, Як зажартує, коня дарує! Подібні величальні мотиви виступають також у колядках, присвячених дівчатам, яких головною темою є журба, щоб скоро одружитися. Тут так змальовується краса дівчини: Червона рожа, личенько єї, Жовтенький ленок, косоньки єї, Чорненький тернок, оченька єї! Усі три згадані тут рослини відігравали в народних віруваннях важливу ролю. Рожа була символом весілля, коноплі символом плодючости, а терен служив до охорони від демонів і заздрісних очей (уроків). Дівчина робить приготування до весілля, пере 8 НАШЕ ЖИТТЯ, ЛЮТИЙ 1978 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top