Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
Д -р ЛАРИСА ОНИШіКЕВИЧ Д е щ о п р о т еж н ік у п и с а н н я М. П о н е д іл к а (Уривок із вступної доповіді про „Миколу Понеділка, як роздвоєного письмен- ника“, на вечорі влаштованому 64 Відділом СУА, в квітні 1974 p., в Ню йорку) ДО ВИХОВНИХ РЕФЕРЕНТОК СУА (Докінчення із стор. 15-ої) жених резолюціях донести до відома українських батьків і громадянства, без співпраці яких дитячі світлички існувати не можуть! Клич виховної референтури ,,50 світличок у 50-ліття СУА!“ ще не здійснений. Як ми вже звітували, тепер є дію чих 25 дитячих світличок у заряді СУА, а 13 у стадії організації. Це в Округах: Дітройт, Клівленд, Нова Ан глія, Ню йорк, Нюарк, Північний Ню Йорк, Філядельфія і Чікаґо. Просимо, щоб ті Округи по можности перевели запляновані акції. Коли зреалізуємо ці пляни то число світличок дійде до тридцять кілька. Одначе річ не в чи слі, а в їх організації і поставленні на такому рівні, щоб вони .виповнили своє завдання. Тому наше гаряче прохання до «ви ховних референток взяти участь у виховним семінарі, то значить, при їхати на Конвенцію. Без співпраці ви ховних референток, без перетворен ня виховних справ кожної Округи ми не будемо в змозі запланованої праці вести. З вірою в нашу зустріч на виховнім семінарі на Конвенції — о стаю з привітом ДОРОГІ ПАНІ! В травневому числі „Нашого Жит тя" просила я присилати на мою ад ресу знімки з праці поодиноких ди тячих світличок СУА. Ще раз прига дую 'і дуже прошу учительок дитя чих світличок, як також 'ВИХОВНИХ ре ференток тих Відділів СУА, що про вадять світлички, — пришліть знімки з праці дитячих світличок. Ладжу альбом праці дитячих світличок, що їх веде СУА, і дуже буде прикро, як знімки з праці Вашої світлички в ньо му не буде! Дуже дякую і чекаю на знімки від тих, які ще не прислали — Олена Климишин виховна референтка Гол. Управи СУА ПРОЗІРКИ НАР. ВБРАННЯ Комплет прозірок нар. вбрання із різних околиць околиць України опрацьовано тепер у Централі. Він обіймає около ЗО кольорових прозі рок, зладжених на підставі ілюстра цій. Призначений у першу чергу для Окружних Рад СУА, які зможуть ви позичити їх Відділам. Читаючи твори Миколи Понеділка можна дуже легко складати синонім- ний слів ник рідковживаних слів. Ужи вання власних новотворів, підбір від повідного дієслова чи іменника, що надає тон ситуації — це один із най важливіших технічних літературних засобів письменника. Коли ми чита ємо його книжки, варто звернути увагу не тільки на слова, які наїм не відомі, але і на добре відомі слова: як саме вони є ужиті в даному місці і з якою метою. Підбір специфічного слова автором надає тон, витворює атмосферу, забарвлення, яке саме го ворить чи про даного героя, чи про його психологічний стан, чи про на- ставлення автора до даного типа осіб, яких цей герой представляє. Вживан ня різнородних синонімів (навіть із гротесковим забарвленням) явно під креслює на що саме автор хоче звер нути увагу читача. Навіть, якщо ми подивимось на вживані синоніми поза контекстом, можна багато відтворити, можна по бачити яким автор хоче, щоб ми по бачили даного героя в описуванім мо менті. Наприклад, уживаючи синоні ми на слово „говорити", ми бачимо, яку людину автор нам описує: „кучеряве слівце підкидати" — ав тор описує обережного, делікатного балакуна; „баляндраси правити" — це про людину, що має більше часу, як йому потрібно; „подейкувати" — це про людину, що не має своєї думки; „мимрити" — про людину, що не має відваги висловити думку; „розкудакатись" — про людину, що не має здержання. Інші близькі або пов'язані синоніми слова ,,говорити" в творах Понеділ ка, це: горлати, горланути, дерти гор лянку, прохамаркати, белькотати, до пікати, подати голос, правити тере вені, слова розсипати, говориги-лебе- діти і т. п. Дуже часто автор уживає також спосіб протиставлення значінь, себто антоніми, які підкреслюють різ ницю між героями чи їхніми настро ями, напр.: варнякати, патякати — і пролепетіти; гамселити (лаяти, свари ти) і — ладанити (хвалити, немов ла даном кадити). Дуже цікавим засобом Понеділка є творення дієслів з прикметників чи прислівників. Наприклад, він уживає тут мало вживане старе українське слово „німує": тому, що тут форма дієслова, ми відчуваємо немов при сутність якоїсь акції, дії, що саме яв ляє собою мовчазну анти-акцію. В описі ходу „дід повільниться", ско реним дієсловом автор натякає на ла гідне, постепенне, але спокійне, змен шення темпа. „йому ніколиться" — пояснює, що нема часу в непосидю щого героя; це дієслово рівночасно малює також емоційне наставлення героя в даний момент. Або: він „хри- старадничає" — себто, він жебрає (тут слово створене від вислову „Христа ради"). Інший оригінальний Понеділковий спосіб уживання мови, це заміна нор мального закінчення іменників на не бувалий, для підкреслення відповід ної атмосфери чи присутносте даного об’єкта. Коли Понеділок уживає слова „каміняччя" (замість каміння), закін чення слова підкреслює гострість, не привітність присутнссти цього камін ня. Якщо в реченні „замість нього, самі жорстокі піски та каміняччя роз простерлися. ми замінимо слово „каміняччя" на „каміння", нове ре чення буде звичайним, холодним опи сом без емоційного забарвлення, без будь-якої співучасти, чи радше спів- j-пдчуття читача. Змінене закінчення на „каміняччя" відразу змінює сіре, нецікаве речення на успішне. Це саме можемо запримітити в підборі назви „Смішні сльозини". Якщо б автор уживав вислів „смішні сльози" — ті сльози могли описувати наївні сльо зи, чи сльози з дурного сміху. Але закінчення ,,-ни" в слові „сльозини" відразу підкреслює прикмету нііжно- сти, сенситивности, що є питоме ав торові взагалі, а зокрема у збірці тієї ж назви. Микола ГІонетілок уживає ці літе ратурно-мовні засоби, щоб витворити бажану картину та атмосферу. Читач часто не помічує, чсіму саме він так чи так реагує. Тому саме варто звер нути увагу на цю прикмету писання Миколи Понеділка, бо мало хто вміє так уживати меву, і гак творити її в образах. НАШЕ ЖИТТЯ — ВЕРЕСЕНЬ, 1974 17
Page load link
Go to Top