Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Надія Дейчаківська АРХИПЕНКО творець нової епохи в скульптурі У 100 РОКІВ ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ”М истецтво з’ясовується не у фабрикації творів, але в шу канні нових пластичних засобів. ” Олександер Архипенко 1960’s in New York. In the apartment of collector A. Sumyk. Seated from the right Borys Sumyk, Oleksander Archypenko. Oleksander Hryschenko with wife, Mychajlo Moroz. Оце вже три покоління мистців-скульпторів різ них країн світу застосовують у своїй творчій праці засоби, які стали ’’самозрозумілими” і необхідними для розв’язки певних естетичних завдань у сучасній скульптурі. Багато з них, мабуть, не усвідомлюють того факту, що ті засоби, які тепер є ”на порядку дня” — це революційні винаходи геніяльного май стра Олександра Архипенка — які він відкрив ще перед 1-ою світовою війною і подарував прийдеш нім поколінням. Сам Архипенко це відчував, коли сказав: ”Я не є одна особа... я винаходив і експери ментував. І потім мене імітували”. Архипенко належав до тих мистців, які не дер жали в таємниці своїх естетичних теорій — навпаки — він старався вчити, пояснювати і передавати дру гим свої творчі концепції, у висліді чого вийшла у 1960 р. його книга Архипенко — 50 творчих років. Майже кожний параграф його писань насвітлює аспекти на філософічні обґрунтування його ново введень у скульптуру. Але ніщо так повно не харак теризує особи мистця як наведена цитата, мотто цієї статті. Шукання нових пластичних висловів це була суть і ціль його життя аж до самих останніх днів. Ще у молоденькому віці Архипенко збагнув, що тодішній стиль — імпресіонізм — зі своїм злагідню ючим і солодкавим впливом ніяк не міг би відтвори ти майбутню епоху, в якій домінуватимуть стислі на уки і шалений технологічний поступ. Для Архипенка поняття простору в скульптурі означало те саме, що теорія релятивности в фізиці. Словами мистця: ”У творчому процесі, так, як у дій сному житті — наявність неґативного відображує у свідомості думку про відсутнє позитивне” . Архипен ко був першим скульптором, який розглядав форму як ілюзію. Він побачив, що неґативний простір (по рожнє місце) може стати позитивним. Коли вичи слювати його новаторства, то уживання замкненого простору як органічної частини скульптури, було найбільш подивугідним відкриттям. Наприклад, він творив форму голови жінки не із скульптурного ма- теріялу, а з простору обведеного рукою і волоссям. Клясичним прикладом цього нового засобу є твір ’’Жінка зачісується” (1915). Ця ідея — затерти різни цю між простором і масою — має також і психо логічні підстави. Простір, замість твердого матерія- лу, будучи несподіванкою для глядача, втягає його до більш активної співучасти у сприйманні твору, бо порожнє місце стимулює уяву глядача. Рівночасно з ідеєю неґативного простору мис- тець працював над питанням руху в скульптурі. За підставу своїх теорій він брав те, що мистецтво це віддзеркалення творчих сил всесвіту, що вічний рух це творчий феномен самої природи. Він вважав, що мистецьке творення це продовження того безупин ного процесу. Він вбачав аналогію у творчості все світу і мистецтва. Геометрична будова матерії (моле кули, клітини, мінерали тощо) підказувала мистцеві спрощувати форми до геометричного вигляду. Під валиною його естетики був рух, тобто постійна переміна матерії — ’’там де є зміна (динаміка) — там є життя” (О.А.). Для динаміки в мистецтві потрібна вільна інтерпретація сюжету, а не копіювання, яке його радше умертвляє. Віддалення від предмету, процес абстрагування, розбиття його на частини, ви 1960-ті роки, Нью-Йорк. В помешканні колекціонера А. Су- мика сидять (права: Борис Сумик, Олександер Архипенко, Олександер Грищенко з дружиною, Михайло Мороз
Page load link
Go to Top