Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48
Т р ад и ц ії села Кожне свято несло свій чар з особливою щирістю готувалися до Різдвяних Свят. Господині обміню валися дарами землі, хто чим був багатий, ділився з тим, хто цього не мав. Зрана Свят-Вечора і на Різдво а відтак на Новий Рік малі хлопці бігали по хатах з ’’віншуванням”. Бідненькі, так боялися, щоб не про спати, бо це був їх єдиний заробіток у році. Дванадцять страв приготовляли господині на Свят-Вечір. Перше вечерю діставала худоба. Госпо дині на білім обруску несли в стайню струцлю з часником і нею обділяли худобу. Відтак господар вносив до хати сіно, клав на стіл, а пшеничний сніпок до кутка, а ще більший околот житньої соломи на долівку. Така була радість для дітей. По Свят-Вечорі дівчата хапали ложки, вибігали на подвір’я і голосно ними калатали, наслухуючи, в котрій стороні села собака відозветься, звідти милий прийде. Одні хлопці ходили з зорею попід вікнами колядувати, другі сходилися до хати якоїсь з дівчат на гулянки. На соломі під ялинкою лускали горіхи, співали колядок, а на досвітки йшли разом до церк ви, аж на друге село добрих кілька кілометрів. Впродовж трьох днів свят колядували по хатах. Приходили з інших сіл з вертепом, часами дуже вдалим. А молоді з нашого села перевдягалися як хто зумів, створювали такий собі похідний масковий баль з музикою і ходили й до сусідніх сіл, їх радо вітали в кожній хаті. На третій день свят солому виносили з хати, але перше крутили перевесла і обв’язували ними кожну деревину в саду. На Маланчин вечір від дванадцятої години ночі хлопці ходили з музикою попід вікна кожної хати, де жила дівчина, щоб побажати їй Но вого Року. Кожне свято мало свою відмінність. На Вели кодні Свята, — такий радісний день, готувалися де тально. Хати робилися вибілені всередині, а знадво ру вимиті, городи позамітані, грядки на квіти під вікнами майстерно прибрані, — на них уже пиша лись весняні квіти, бо свячену паску треба нести до чистенької хати. У Велику П’ятницю хлопці з калатальцями ходи ли навколо церкви на знак жалоби. Посвячення пасок на майдані біля церкви відбувалось увечорі в суботу після Воскресної Утрені під звуки дзвону і стрільби з моздірів. Це старші хлопці впродовж усього посту старалися придбати потрібні їм до цього речі, щоб наробити якнайбільше гуку. У цей вечір всі йшли до церкви. Хат не замикали, бо в цей вечір померлі до своїх хат поверталися (було таке повір’я). У Великодній день молодь цілий день дзвонила. Для дівчат Великодні Свята були сво го роду показом моди. Кожна старалася придбати нову суконку. В таємниці тримали її колір і як саме буде пошита, а як ще до того мати нові черевики, то ще краще. Другий і третій день свят, так званий поли ваний день. Хлопці поливали дівчат водою, мали до цього спеціяльно роблені сикавки. Дівчата ховалися. Веселого крику було на ціле село! Це тривало від полудня до вечору. На третій день свят після Богослуження в церкві, процесія йшла через село на цвинтар, наче відпро ваджували померлих гостей на місце спочинку. Гос подині сумували, бо це вже був початок переднівків. Не одна вже мусіла перед дітьми замкнути шматок паски, трохи сала чи ковбаси, щоб було що дати родині на Провідну Неділю. На Зелені Свята хати всередині і знадвору тону ли в галуззях липи чи явору. В хаті ставало напів темно, бо вікна, двері, стіни, стріхи, все вкрите було в зелені, пахло зіллям, розстеленим на долівці. Люди були вірні традиціям своїх предків. Та чи не найбільш традиційно проходило свято Івана Ку пали 21-го червня. Село поверталося майже до по ганських часів. В цей день кожний мешканець села мав свою ролю до відіграння. Дівчата вдосвіта бігли в сади вмиватися росою для краси, щоб бути чистою як роса. Господині раненько крушили свячене зілля на вогні в горщику і, шепочучи щось собі під носом, обкурювали хати, а найбільше стайні з худобою. Під поріг стайні клали коси і колодки, щоб через них переступала худоба, йдучи на пасовисько. Це від чарівниць. Колодка замкне вим’я, а коса зітне чарів ницю. Під ніяким оглядом не можна в цей день йти щось позичати, особливо вечером, по заході сонця. Хлопці весь день возили сухий хмиз з лісу на пасо висько біля села, де по заході сонця буде горіти собітка. Господарі йшли до лісу, брали галузки вільхи та липи, відтак обходили свої поля, затикаючи в них ці галузки. Це від тучі і граду, щоб вони минали поля, а йшли на ліси. По заході сонця вся молодь і старші збирались біля собітки, на якій високо повівав пра пор. Під звуки музики підпалювано собітку, музика весело грала, хлопці і дівчата співали і танцювали круг неї, поки вона горіла. Коли догоряла, хлопці починали перегони, — хто перший через огонь пере біжить на босо. Вкінці кожний брав догоряючу го ловню і кружляючи нею, щоб не погасла, біг з нею на поле з капустою. (Це від гусениць.) Важливе в собітці було, щоб хмиз був сухий, а стрижень, на якому повівав прапор, був мокрий і такий високий, щоб огонь не торкнув прапора. Аж неймовірно тепер слухати, як мало потрібно було бідним простим людям до втіхи та радости життя. Про якусь нудьгу ніхто не чув і не згадував. Старалися жити як могли, втішаючись життям прос тим і щирим. Оплакували разом кожний похорон, втішалися спільно кожним весіллям. Першим обов’язком дівчат було дбати про при красу церкви. Цілий великодний піст робили квіти до неї. їх обов’язком було прибирати церкву в сві жі квіти, коли в церкві відбувалося Богослуження. (третя неділя). Це робили переважно дівчата до 20 літ, так що згодом інші дівчата перебирали це зай няття. Але вишивані прикраси вишивали спільно всі. 22 ’’НАШЕ ЖИТТЯ”, ГРУДЕНЬ 1986 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top