Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44-45
46-47
48
такими творчими постатями українського театраль ного мистецтва як Йосиф Стадник, Олександер За- гаров і, може в найбільшій мірі, Лесь Курбас. Пере бування Блавацького, хоч дуже коротке (від травня 1926 до квітня 1927) на Україні і праця над собою під керівництвом такого мистця, як Курбас, оформили повністю Блавацького режисера, який увійшов в істо рію українського театру як стовідсотковий європей ський режисер. Сьогодні ще брак відповідної літератури про 33-літню працю Блавацького на українській сцені. Спочивають у рукописах його спогади, як і спо гади відомої артистки Ганни Совачевої та про працю Блавацького в його молодому театрі ’Загра ва’. В цей ансамбль він поруч модерного стилю гри впровадив модерне сценічне оформлення (ма ляр Леонид Боровик). Найбільшою заслугою Бла вацького в історії українського театру є впроваджен ня непереривности історії театру, про що ні один, до сьогодні режисер не подбав. Відновою української релігійної драми, яка лежала в забутті від 18 століт тя, започаткованою перерібкою повісти Г. Сєнкєвіча ”Кво вадіс” (’’Камо грядеши”) і допровадженою до вершин постановою ”Голгот”-и та скріпленою зна менито режисерсько-акторською постановою укра їнської версії про Богородичне чудо в Почаєві "Зоря над Почаєвом” — ця прогалина в історії українсько го театру перестала існувати. ’’Голгота” — грана перед війною у цілій майже Галичині, як своїм зміс том так і мистецькою постановою до глибини звору шувала і духово обновлювала навіть тих, що в їх ду шах пригасло було світло високих Божих правд та завертала їх знов на національно-релігійні позиції, що їх вони були покинули”.7 Не згадуємо тут, що по біч цього в 1940 роках Блавацький у модерному оформленні ставив багатющий клясичний репертуар український, як напр. ’’Кам’яний господар" Лесі Ук раїнки та численні інсценізації з творів українських клясиків (Василь Стефаник). А коли до того додамо, що ці здобутки західньо-европейського репертуару в українському театрі, яким шлях протоптав Йосип Стадник, своєю грою до жару довів Микола Бен- цаль, а завершив найвидатнішим твором усесвіт нього театру, виставою (вперше на українській сцені) ”Гамлет”-ом Шекспіра Володимир Блаваць кий, то мусимо усвідомити собі, що на очах закрила ся остання сторінка епохи цього мистецтва, про якого старовинні римляни говорили, що воно ’’набли жає нас до Бога”. 1. Л у ж н и ц ь к и й , Григор. Іст орія україн ського театру. Записки Н аукового Тов. ім. Ш евченка, том 171, Зб ірн ик Ф іл о л огічно ї С е кц ії Т. ЗО. О крема відбит ка Н ь ю -Й о р к 1961, стор. 58. — Хведір Вовк. С т уд ії з у к р а їн с ь к о ї ет ногр аф ії і ант ро по л о гії, П р а га 1926, ст ор. 2 1 5 -3 2 0 : ’’Ш л ю б н и й рит уал т а обряди на У кр а їн і”. 2. Чарнецький, Ст епан, Н арис іс т о р ії українського т еат ру в Галичині, Львів 1934; Д м ит ро Антонович. 300 р оків українського теат ру, Прага, 1925. 3. Л у ж н и ц ь к и й , Григор. З іс т о р ії у к р а їн с ь к о г о теат ру, II Д о б а Олександра Загарова. "Київ", ж у р н а л лі т ерат ури і мистецтва, 1953, ч. 4, Філядельф ія, Па, стор. 187-190. 4. Л у ж н и ц ь к и й , Григор. Ревуцький, Валеріян. Н е с к о р ен і Березільці. "Сучасніст ь" 1986, ч. 3. стор. 122. 5. Кемпе, Л аврент ій. П а м ’ят і великого акт ора Га лицької Землі М. Бенцаля ( 1891-1938 ) спогад, архів Гр. Л у ж н и ц ь к о г о 6. Ця ж "Мотря", написана за спо нукою акт ора Л. Л і- севича і за згодою Б. Л е п ко г о йшла на сценах СШ А і Канади у пост анові Канадського т еат ру "Заграва" в 1960-70 pp. 7. Хомин, о. Пет ро. Володимир Блавацький (1900- 1953). "Наша Мета", Торонто, 7-го лют ого 1953, ч. 6. Аф іш і з вистав Л ьвівського оперного театру. З архіву Українського Музею в Нью-Йорку Programs from perform ances o f the Opera Theater o f Lviv. From tne archives of the Ukrainian Museum in New York. ’’НАШЕ ЖИТТЯ”, ГРУДЕНЬ 1986 11
Page load link
Go to Top