Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
Вирізування з настилуванням У лютневому числі- „Н.Ж.” подані були чисті форми вирі зування. На 'цей раз-вони вигля дають далеко чепурніше в ото ченні настилування. Бо в дій сності майже немає взірця, що складається з самого вирізу вання', а все в сполуці з н«аети луванням. На дій табличці вміщено чо тири взірці. Ч. 1 скопійоване з невеликого, але дуже цінного' альбому Ольги ;Кривинюк, що вийшов у Києві в 1927 р. Цей альбом складається зі світлин узорів, що вишиті на полотні і. те все так надруковано, що нит ки можна порахувати. Це най краща форма передачі взору й куди більш додільна, як ри сунки. Головною засадою при на- стилуванні — є рахування ни ток. Шиється клясичне насти лування тільки іпо прямій нит ці — простовасно або поземо. Часом трапляється скісне на стилування, але воно не нале жить до клясичних зразків'. У взірці ч. 1 настилування ля гає поміж вирізувані мотиви. Р ахунок стовпчика простий: едн'а чисниця, дві чисниці. Зате, рах'унок етилізованого листкa. дещо складніший: 6 разів по чисниці, потім перехід на 2 нит ки, а потім на 1. Протилежну „п ел юстку ” робим о навпаки,, себто там де у першій одна нит ка-, покриваємо дві, а там де ’-окрито дві нитки, покриваємо одну. Дальше покриваємо знов. 6 чисниіць, як на початку. Та ким чином утворюється косий розділ на .цьому дуже геоме- тризованому листку. Переважна більшість україн ських узорів обведена обвід кою, це начеб то- рама для кар тини. Обвідка на взірді ч. 1 це один із звичайних пруїжків, я- кого техініка з'ясована внизу в частині сі. — Ця обвідка взята з поділок. Обвідка на вуставці (полику) звичайно чепурніша, а на поділках скромніша. Це правило не є непорушне, але веє-ж. таїки в більшості його придержуються. Взір ч. 2. це вже справжній пуставковий взір. Складається з настилуваного- виводу (зикза- ку) по 2 чисниці та з вирізуван ня (альбом Клунних). Цей вирі зуваний мотив селянка зве „по- четверо” Звертаю тут увагу на заплутку хрестом, що про неї була мова в лютневому числі. Е'Сяка заплутка в вирізуванні ніколи не буває біля полот на, а це тр-апляється тільки в обрізаних формах. Мотив „по- четверо” і є саме таким обріза ним мотивом і тому тут заплут ка лягає біля полотна. Це пра вило без вийнятків. Обвідка цього взору склада ється з ретязя, листочків та вирізуваная „по-одному” В ли сточках рахунок ниток такий: З, 4, 5, 6, 7, 6, 5, 4, 3. Поступ ро боти ретязя поданий внизу під буквою а: один стібок на дві чисниді і один на одну чисни цю. При цій нагоді зясую різни цю між ретязем і галицькою косичкою. Під буквою Ь є ви шита косичка, яку я зладила на підставі явсрівського взору. О- дин стібок покриває навскоси 4 нитки, а другий 2 нитки, тоді коли в ретязі завжди 6 і 3. Це здається й є сдииока різниця. Під літерою С іподаю т. зв. пов ний Р'ЄТ!ЯЗЬ. Його шиють від мінно від звичайного ретязя* і від косички. Бо перший стіб засягає скісно три нитки (чисницю) і витягає нитку вниз прямим стопчиком під спід полотна. Другий стіб перехрещує через одну нитку і знов протягає пря мим стопчиком під спід полот на. Дальше знов іде скісний стіб через чисницю ітд. Спід цього ретязя складається з прямих стовпчиків, що стоять коло себе в кожній дірці по лотна. Під ч. З псааю взір із збір ника Олени Пчілки. Нехай про стить мені авторка, яку я ду же поіважаю, що я перевернула її взір сподом угору. Це тому, шо ніколи на клясичному рука ві (а цей взір належить до кля- сичних вирізуваних узорів), не буває, щоб щось „вяло”, себто звисало вниз. В українських у- зорах все, а особливо рослин ні мотиви повинні „рости”. Здоровий інстинкт української селянки, що- створила цю ви шивку, не. допустив би, щоб у її городі, щось „вяло” Отже й на рукаві, куди вона перенесла, цю рослину з< довкільної при роди, вона стилізує її так, щоб ця рослина „росла” Тут вирізувана форма є „по- пятеро” На гілочці, що росте, пелюсточки сходяться в рівній косині (рахунок: 3, 4, 5, 6, 7, 8) а слідуюча чиснидя лягає на 1 нитку за стібком на 8. Взір ч. 4. це зірка з рукава сорочки з альбому Клуніних. Таких зірок на рукаві звичайно пять, одна посередині, а чотири, по кутах. Між тими, що/по ку тах можна вставити вирізува ний мотив „по-тринадд!ятеро” На ,жаль немає вже місця на таблиці, щоб показати, як роз раховувати відстань зірок від •середини. Звернімо увагу на рахунок при проміннях зірки. Коли на гілці у взорі ч. З пелюстки схо дяться, то в проміннях зірки розходяться (рахунок: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, а слідуюча чиснидя ля гає в рівні з 9-ма. Це й утворює роз ділення промікня) . Приходить на думку, звідкі ля1 селянка взяла таку доскона лу форму зірки? бона ж не ма ла перед очима альбомів (хва ла Богу!), на небі зірки висо ко й добре форм їх не видно. Та пригадались мені зірки, які були1 близько до неї. Це зірки, що їх утворював мороз у ви гляді сніжинок на вікнах. Звід тіля взяла їх українська селян ка та перетворила своїм ми стецьким відчуттям у доскона лу вишивану форму. Лідія Ненвдкевич Працюючі жінки в ЗДА Урядове статистичне звідомлення подало недавно тому, що в ЗДА пра цює 19 міліонів жінок, а з них більша половина заміжних. Перед другою сві товою війною було їх лише 12 мі ліонів.
Page load link
Go to Top