Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
СТЕФАНІЯ ГНАТЕНКО ВИСТАВКА ФЕОДОСІЯ ГУМЕНЮКА В НЬЮ-ЙОРКУ З третього червня 1989 р. в Українському Музеї у Нью-Йорку експонуватиметься виставка малярства Феодосія Гуменюка. Він народився 6 вересня 1941 р. в с. Рибчинці Уланівського р-ну Вінницької обла сті. Мистецьку освіту здобув у Дніпропетровському художньому училищі та в Ленінградському інституті живопису, скульптури та архітектури ім. І.Ю. Рєпіна. Після закінчення інституту з 1971 року викладав у Вищому училищі прикладного мистецтва ім. В.І. Му хіної (Ленінград). У 1975-1976 роках був організато ром двох виставок українських мистців нонконфор містів у Москві. Персональні виставки Феодосія Гу менюка відбулися в Чехословаччині (1974), Канаді (1979, 1980, 1983, 1984), а 1988 року — у Львівському відділенні Інституту мистецтвознавства, фолкльору та етнографії ім. М.Т. Рильського АН УРСР та Київ ському Державному музеї українського народного декоративного мистецтва (на території Печерської Лаври). Останні дві експозиції стали на Україні відкрит тям несподіваного, донедавна немислимого мистець кого явища. Феодосій сміливо порушує ’’табу”, про тиставляє свою творчість казенній ідеології, яка маскувала паплюження першооснов української культури розмовами про замилування ’’старовиною” та ’’ідеалізацію патріярхальщини”. Хоча більшість картин Феодосія пов’язана з історичною, побутовою, обрядовою тематикою, на перший погляд віддаленою від реалій сьогодення, він слушно вважає, що ’’...через сучасне пластичне рішення в моїх творах відбивається те, що властиве нашому часові і те, що властиве мені”. Справді, чи не найпомітніша риса сучасности — турбота про збере ження життєдайного зв’язку поколінь, про цілість духовного світу сучасника, що успадковує культурні надбання батьків і дідів, примножуючи їх для на щадків. За двохвіковою традицією петербурзької грома ди земляків, рання творчістьхудожника зігріта нос тальгічною любов’ю до далекої України, куди він щоліта виїздить на вакації до своїх покинутих поро гів, круч із садами і вишнями. Ностальгія — потуж ний чинник творчості. Щоб відчути ностальгію, не обов’язково їхати далеко від Батьківщини. Досить у себе вдома занедбати природу, рукотворні пам’ятки й живі корені культури... Вже сама назва програм ного твору ’’Вірність Україні” (1972) — виклик мистця тогочасним погромникам української культури. Феодосій Гуменюк. Зелені свята. 1976. Полотно, олія. 86*82. Feodosii Humeniuk. Whitsunday (1976), 86 cm *82 cm. Oil). Натюрморти, фланковані гірками — ’’лещадка- ми”, як на іконах, — то відкриття співмірности тра диційного священного образу й традиційної побу тової речі. Малярство Феодосія розвивалося в 1970-1980 роки від лірики до епіки, від фігуративности до аб стракції, що синтезує його сприйняття народної ор наментики. Він сплавляє в органічну цілісність найви щі досягнення української культури — розквіт візан тійських традицій у Київській Русі, патос козацького барокко, вишукану ретроспекцію бойчукістів, модерно трансформує кольористичні відкриття ве- неціянців... Образи Івана Мазепи, Павла Полуботка, Гонти й Залізняка, поетика фолкльорних свят і християнська символіка українців знаходять у нього самобутнє розв’язання новочасними малярськими засобами. Після довгих років замовчування й цькування, 1988 року і на Україні, нарешті, з’явилися прихильні статті ряду мистецтвознавців і журналістів, які від- Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top