Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
МАТИ І ДОНЬКА СВІТЛАНА КОЧЕРГА Чи є на світі міцніші зв’язки між людьми, ніж зв’язки матері і доньки? Все, все передає жінка своїй кровиночці — і вдачу, і голос, і вроду аж до родимки над бровою. А донька, по натурі своїй лагідна і при хильна, чого тільки не переймає від матері — від колискової, яку співатиме, плекаючи вже свою ди тину, до візерунків долі, вишитими на серці черво ними і чорними нитками. А найцінніший, мабуть, спа док, який не можна окреслити, виміряти, зважити, бо він — духовний. Скільки живе людина, стільки , і поповнюється її невидима духовна скарбничка. Але найперший і найдорожчий вкладу неї робить матуся. Що вдієш, не кожного обдаровує Всевишній ду ховним багатством. А іноді, буває, не вистачає хисту обдарувати своїм багатством інших, насамперед най ближчих, найрідніших. І тоді ми знічено диву дає мося: а донька зовсім не схожа на матір!.. Подекуди матері це визнають дуже болісно, бо нема такої жінки, щоб не намагалась перелити у своїх дітей душу. Невже душа має здатність проливатись, мов молоко повз глечик? І хто винен в цьому? Проходять роки, десятиліття, змінюються покоління, але ро динна педагогіка не вдосконалюється, принаймні практично. І тому людство знову і знову буде повер татись до високих зразків духовної єдности між ма тір’ю і дочкою. Особливо, коли обидві залишили яскравий слід у науці, мистецтві або ж громадському житті. Україна дала світові свої приклади такого жі ночого тандему. Серед них найвідоміший — Олена Пчілка та Леся Українка. Звичайно, не у всьому пог ляди цих двох видатних жінок збігалися, звичайно, нема рації порівнювати силу їхнього таланту, яким наділяє Господь Бог, але любов до Батьківщини, до рідного слова у Лесю вдихнула насамперед мати — Олена Пчілка. ”В дітей, — писала вона, — мені хоті лося перелити свою душу й думки, — і з певністю можу сказати, що мені це вдалося. Не знаю, чи стали б Леся і Михайло українськими літераторами, коли б не я? Може б стали, але хутчій, що ні... Від батька вони не могли б навіть навчитись української мови, бо він нею не вміє говорити. Власне я ’’наважила” й завше окружала дітей такими обставинами, щоб українська мова була їм найближчою”. Отож важко переоцінити значення материнської опіки у форму ванні світогляду і таланту геніяльної української поетеси. Сучасниками Косачів була ще одна родина, в якій мати і дочка заслужили того, щоб їхні імена вписали на скрижалі української історії як невтомних трудівниць на ниві освіти і культури. Христина — так звали і старшу, і молодшу трудівницю з великої родини Алчевських. На ту пору жінки все частіше виходили на арену битв за майбутнє України. Як вважав Дмитро Донцов, на переломних етапах історії нашого народу вик лючна роля жінки пояснюється прадавньою затрим кою матріярхату на українській землі. Думка цілком слушна. На зламі XIX та XX століть жінка часом стає і провідником в деяких інтелігентних сім’ях, як ста лося, наприклад, у родині Косачів та Алчевських. Хоча розповідь про останню слід розпочати про самого Алчевського. Олексій Алчевський — людина-самородок, він зумів зробити стрімку кар’єру від власника маленької крамнички до великого промисловця і банкіра. Водночас Алчевський мав репутацію людини освіче ної і суспільно-активної. В молодості він писав вірші, наслідуючи Тараса Шевченка, очолював першу укра їнську громаду інтеліґентів-патріотів у Харкові. Його погляди і переконання мали значний вплив на юну дружину Христину, з дому Журавльову. У родинному дереві Христини Алчевської (Журавльової) перешпи лися різні національності. Її прадід Гіка був Госпо дарем Молдавії, дід Вуїч, герой 1912 року, — з сербів. Мати Христини вийшла заміж за чоловіка з значно бідніших верств — учителя Журавльова, який невдов зі показав своє істинне лице — марнотратника і садиста. Христинка, що народилася у містечку Борзні на Чернігівщині, ще маленькою переїхала з батьками у Курськ. На Україну вона повернулася тільки після заміжжя. Тут, на українській землі, молода Алчевська дуже швидко адаптувалась. Захопившись народниц твом, з властивим їй гарячим темпераментом кину лась у громадську роботу. Пізніше Христя Алчевська (дочка) так окреслить тогочасне спрямування мате риних інтересів: ’’Пані X. Д. Алчевська купчила коло себе в ту добу в Харкові багатьох свідомих українців, з якими вона вперше зустрілася в чоловіка свого Олексія Алчевського... Отже, й X. Д. Алчевська, й чоловік її були пройняті національними ідеями й стежили за розвитком духовних інтересів на півдні Росії”. Вперше Христина голосно заявила про себе, коли написала лист до Олександра Герцена в часопис ’’Колокол” з закликом до жінок Росії підтримати на ціонально-визвольну боротьбу польського народу. Лист підписаний псевдонімом ’’Українка”. Можна з певністю стверджувати, що листування було однією з галузок різнобічної діяльности Алчев ської. До кола її знайомих входили такі імениті укра їнці як Іван Франко, Пантелеймон Куліш, Тадей Риль ський, професор Іван Пулюй. Христина підтримувала також тісні контакти з відомими російськими пись менниками І. Тургенєвим, Л. Толстим, Ф. Досто- 2 НАШЕ ЖИТТЯ”, ТРАВЕНЬ 1997 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top