Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
8 “НАШЕ ЖИТТЯ”, КВІТЕНЬ 2009 Писанка та її символи Початок української писанки губиться в далекій давнин і. Найстарші декоративні яйця, знайдені в Україні, це поливані керамічні яйця Х – ХІІ століття. Символи на них свідчать про їх дохристиянське походження. Народження нового життя з ,,мертвого яйця ” було великою загадкою в давні часи. Сила яйця творити нове життя зробила його важливим символом у весняних обрядах багатьох народів. З приходом християнства на Україну яйце було включене до Великодніх обрядів, та від тоді писанка пов’язується виключно з Великод нем. Найстарші писанки не збереглися до нашого часу. Однак мистецтво писанки живе досьогодні. Українській селянці завдячуємо, що зберегла це мистецтво. В тяжких умовах життя, зболілими від важкої праці руками, вона плекала писанкарство на високому естетичному рівні з глибоким символічним значенням. В Україн і па - нувала традиція, що матері передавали вмілість писання писанок своїм дітям, звичайно дочкам, з покоління в покоління. В доказ того наведу уривок вірша Ігоря Калинця ,,Писанка ” : Виводить мама дивним писачком По білому яйці воскові взори. Мандрує пис анка по мисочках Із цибулинним золотим узором, З настоями на травах і корі, На веснянім і на осіннім зіллі – І писанка оранжево горить, У філіграннім сплеті ліній. То вже вона як дивовижний світ, То вже дзвенить, як згусток сонця, Буяють буйно квіти у рос і, Олені бродять в березневім сонці... Писались писанки під час Великого пос - ту. Ніх то, крім членів родини, не смів бути присутній, бо писанку треба було хоронити від злого ока. Дуже уважно вибирались свіжі яйця від молодих курок. Було теж важливо, щоб ті яйця були запліднені, бо незапліднені згідно з повірям при носили стерильність. Фарбу для писання в дав ніх часах виготовляли вдома. Був це вивар з лушпиння цибулі, горіха, буряків, березової кори.... Для писання писанок вибирали ясний, погідний день. П исанкарка вмивалась в теплій ,,молочній “ воді , заплітала волосся в тугі коси, вдягала білу сорочку, щоб писанка чисто писалася, і, тричі перехрестившись, проказувала молитву. Різноманітність символів української писанки віддзеркалюють особливості окремих районів. Однак деякі символи знаходимо у всіх частинах України. Між ними на першому місці є сонце, як джерело світла, тепла і життя. Най - більш натуральним зображенням сонця на пи - санці є коло. Восьмигранна зірка, яку також називають рожею, первісно зображ увала сон - це. Писанка, удекорована символами сонця, мала чудодійну силу. Вона могла чарувати і благати сонце про охорону від недуг, нещастя, злого ока. Другим їз найдавніших символів – це безконечник. Його рисують, як безконечно кру - чену лінію по поверх ні цілого яйця у багатьох відмінах і комбінаціях. Якщо він нарисований вертикально, то це вуж, добрий знак. В давнину вужа вважали охоронцем домашнього вогнища. Інша відміна безконечника – це ,,циганська до - рога ”, на якій , згідно з повірям, злий дух буде б езконечно блукати й не буде докучати людині. Постійним джерелом для писанкових символів була природа. На писанках зображали високо стилізованим спос о бом листки, квіти, овочі або цілі рослини. Часто рисували дерево, як символ життя. Писанка з рослинними уз орами мала силу допомагати рослинам рости і давати людині багатий урожай. Тваринні символи мають подвійне зна - чення: щоб власник писанки був здоровий, сильний і витривалий, та щоб його тварини були здорові й плідні. Рисували оленів, риб, коней, птахів. Пта хи, як вісники весни, символізують відновлення життя і природи. Олень символізує довге життя і заможність. У декоруванні писанок домінують гео - мет ричні символи й узори. Писанкарка ділила яйце простими лініями на трикутники, квадрати, пояски. Такий підхід давав площини, в які легко було вписувати орнаменти. Дуже популярним символічним поділом є ,,сорок клинців ” , який з приходом християнства означав сорок днів посту, сорок днів побуту Ісуса Христа в пустині, або сорок мучеників. Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top