Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
“НАШЕ ЖИТТЯ”, КВІТЕНЬ 2009 7 сукали воскові «трійці», жінки пекли пас ку та готували страсну вечерю з п існих страв, яку споживали пізнім вечо ром, повернувшись з церкви після Страстей. Деякі вірні вже аж до самого розговіння нічого не їли. Велика П ’ ятниця ділилася на дві поло - вини: до Плащениці і після. Замовкають дзвони, а хлопчаки калатають клеп алами та б ’ ють довбешками в дерев ’ яну дошку, яку на то й час підвішують до дзвіниці. Під вечір церква заповню єть ся, стомленими від важкої праці на протязі тижня, люд ьми , що відстоюють цю сумну Службу. Після неї вже не можна шити, прати, білити, рубати дрова . В цей день народне повір ’ я не радить заглядати в дзеркало. Велика субота закінчує приготування до Великодня. Готують кошик, застеливши його вишиваним рушником, до посвячення, вклада - ють: паску, шинку (печене порося), ковбасу, очищені яєчка, крашанки та п исанки, сирну пас - ку, масло, хрін, заквітчують барвінком, миртом. З Чистим тижнем пов ’ язано дуже багато різних народних вірувань. Ось деякі з них: а) купання дітей досхід со н ця, щоб були здо - ровими; б) в чистий четвер можна відігнати закляттям недугу і н авіть смерть; в) коли у баби паска западеться, то вона помре того ж року; г) як у Велику П ’ ятницю паде дощ, буде сухий рік; д) в передвеликодну ніч засвічуються вогники на могилах добрих людей ; е) хто в цю ніч не спить, тому воскреслий Христос дає силу, здоров ’ я, радість і добро. Вс ю ніч перед Великодним днем мус и ть горіти світло – вогні. Їх в давнину розкладали хлопці на високих горбах, чи біля води, а також за дозволом біля церкви. ВЕЛИКДЕНЬ. Перший день починається з дванадцятої години ночі. Вся лю дність на той час зосереджується біля церкви. З церкви вихо - дить процесія на чолі з священиком, з хоруг ва - ми, Плащеницею, запаленими свічками, образа - ми і тричі обходять церкву . Т ишу роз риває переможна великодня пісня «Христос В оскрес!» Після посвячення п асок люди поспі ша - ють додому. В давні і не так давні часи першого Великоднього дня господиня наливала в миску води, клал а туди 2 - 3 крашанки, а господар вкидав дрібну срібну монету і всі по черзі вми - валися. Це називалося «вмиватися крашан кою», щоб бут и здоровими і щасливими. Якшо була дівчина на виданні, то вона вмивалася першою, щоб шасливо вийти за мі ж. Свячене додому несе господар, спочатку обходить з ним все своє господарство (Гуцуль - щина і Бойківщина): стайні, стодоли, хліви, па - сіку, всю свою марж инку (худібку), вітаючи їх з Воскресінням Христовим . Обійшовши госпо - дарку, господар йде до хати, де йог о із свічкою в руках зустрічає господиня. Родина зустрічає свячене стоячи. Господар христ ос ується, поцілу - вавшись тричі з кожним. Після спільної молитви родина сідає за столи дл я розговіння, яке починається з роз - різаного на кусочки за кількістю членів родини, свяченого яєчка. В п ерший день Великодня нічого не варять і не ходять в гості. Великдень – свято радості, веселості, що об ’ єднує всіх. На дзвіницях виграють дзвони, дзвенять співи веснянок та гаївок, чути веселі гучні привітання, розмови під радісний сміх – все це створює чудово – дивну музику високої радості Великодня, дня весни, дня перемоги життя. Добрі знайомі та родичі на Гуцу ль щині обмінювалися свяченим, христосувалися, бажа - ли собі вес е лих і щасливих свят, здоров ’ я, щас - ливого одруження, приплоду від маржини тощо. Поливаний понеділок. Колись р итуал обливання водою друго го дня Великодня був розповсюджений по всій Україні, залишившись до цього ча су в Галичині та поодиноко в се лах Поділля та Київщини. Вода, як і вогонь, має очищувальну силу. А на майданах біля церков після Служби Божої продовжуються веселі ігри молоді та діточок, що намагаються наслідувати старших брат ч иків та сестричок, луною стел яться пісні гаївок і хороводів. Ввечері всі повертаються до своїх домівок, шоб після нічного відпочинку продовжити святкову радість третього Вели - коднього дня. Ліда Левицька
Page load link
Go to Top