Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Сокальські писанки початку XX ст. Pysanky from Sokil. Early 20th century. кою. Розпис цих квіткових писанок був переважно “у три воски”. На них бачимо білу, жовту і червону фарбу на темному, переважно чорному тлі. Дуже рідко траплялися писанки на зеленому або іншому тлі. Розписування квітів на поверхні яйця без поділу на менші поля вимагало великого хисту і вигадливости писанкарки. Фантастичні квіти нерів номірно обгортали поверхню яйця, або виростали з вазонів у формі стилізованого дерева життя. Таку писанку треба було оглядати обертаючи яйце доокола. Найбільше талановитою, а через це і славною, майстринею у розписуванні квіткових орнаментів була селянка з с. Городиловичі Ірина Білянська (нар. 1899). Час розквіту її творчости припадає на 30-ті, передвоєнні роки. У Білянської вчилися розписувати писанки дівчата та жінки з Городилович і сусідніх сіл, проте, як пише Софія Чехович: “Ні одна з них не перевершила її в художньому розв’язанні композиції, в тонкості добору тонів, використанні техніки малюнку”. І. Білянська випрацювапа складний процес фарбування. Через вибілювання у капустяному квасі, вона змогла одержати широку скалю барв. Її розпис був без традиційних контурів восковою лінією. Поверхню яйця вона заповняла Гірляндами з дрібних квіточок і листків, якими обгортала вишивкові взори, тризуби, патріотичні написи і написи “Христос Воскрес”. На творчість Ірини Білянської звернув увагу мистецтвознавець Дем’ян Горняткевич. Він признавав що І. Білянська... “довела творчість до виняткових досягнень... і витворила власний стиль який має всі ознаки новітніх течій, але випливає з традиції...”. Розквіт квіткових орнаментів на писанках Сокальщини припадає на 30-ті роки. Від того часу, як знаємо, відбулося багато змін. Через індустріялізацію Сокапьської округи багато сіл перестало існувати. Північно-західну частину Сокальщини відірвано від України і прилучено до Польщі. Корінне населення силоміць виселено. В нових оселях поселилися робітники з Росії і інших територій. Традиція розписувати писанки була жорстоко перервана — а квіти на сокальських писанках перестали процвітати. Бібліографія 1. Мирон Кордуба. “Писанки на галицькій Волині”. // Ма теріяли до Українсько-Руської Етнології. Львів, 1899. Т. І. с. 169. 2. Bronislaw Sokalski. // Powiat Sokalski pod wzgl^dem geo- graficznym, etnograficznym I ekonomicznym. Lwow, 1899. c. 208. 3. Софія Чехович. // Народне Мистецтво Сокальщини. Львів, 1957. с. 15. 4. Д. Горняткевич. “Писанки”. // Енциклопедія Укра їнознавства. Мюнхен, 1949. Т. І. с. 313. 5. В. А. Мапанчук. // Квітуче народне мистецтво. Львів, 1964. 4 “НАШЕ ЖИТТЯ“, КВІТЕНЬ 1999 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top