Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
їх місце появлялися писанки з чорним тлом розписані в “три воски”. Надзвичайно важливим додатком до праці Кордуби є тринадцять таблиць, де відтворено в кольорах понад 150 взорів писанок з околиць північної Львівщини. На підставі своїх спостережень Кордуба вважав орнаментацію на писанках важливішою від обрядової. Він поділяв писанковий орнамент на три головні групи: геометричний, рослинний і тваринний. До групи геометричних орнаментів він зачисляв також побутові предмети і християнську символіку. Інший автор, який описав писанки Сокальщини, Броніслав Сокальський поділяв “рисунок” на яйці на два типи: а) простолінійний геометричний рисунок і б) рисунок кривими, хвилястими або “слимаковими” лініями. Розміщення взорів на писанках того часу було найчастійше у вісьмох сеґментах-трикутниках на які була поділена овалоїдна форма яйця — двома поздовжніми і однією поперечною лініями. У тих полях були приміщені орнаментальні мотиви з вищезгаданих груп. З усіх взорів, які бачимо на таблицях Кордуби, майже половина має такий поділ. Сокальський, описуючи розписування писанок, згадує виключно поділ... “на вісім трикутних піль”. На жаль, до свого опису він не долучив жодних рисунків писанок. Ця схема розподілу і розташування взорів на писанках була найбільше розповсюдженою і у інших регіонах України. Такий поділ яйця полегшував писанкарці розписувати взори на овалоїдній формі яйця. Дуже цікавою частиною праці Кордуби є записані назви взорів, а радше назви поодиноких елементів, які складалися на взір цілої писанки. Взори писанок на Сокапьщині називали завжди в орудному відмінку, наприклад: “описана пасочка ми”, “клинчиками”, “квіточками” і т. п. Б. Сокаль ський пише, що писанки з геометричним взором називали “описана крисками”, тобто рисочками. Оба дослідники вважали, що деякі геометричні взори нагадують мережку або вишивки. Геометричні мотиви, що прикрашували писанки при кінці XIX ст., називали: “решітка”, “пасочки”, “куточки”, “кошички”, “грабельки”, “вітрячки”, “звізди”, “рожі” і різного рода форми хрестів. Всі рослинні або квіткові мотиви того часу були розміщені симетрично в полях, утворених лініями — “переділками” на поверхні яйця. Дуже популярним рослинним взором був мотив “смеречки”, який Кордуба вважав переходовим від геометричного до рослинного орнаменту. Іншими рослинними мотивами були “листочки”, “квіточки”, “виноград”, “дубові листки” і стилізоване дерево життя. Взори із тваринним орнаментом трапляли ся дуже рідко. Були це стилізовані зображення птахів або частин їх анатомії як “курячі ніжки”, “качачі лапки”, “баранячі роги”, “павучки” і т. п. Першими натяками про зміни, які почали заходити в орнаментації сокапьських писанок на переломі XIX і XX ст. є заввага Б. Сокальського що... “в с. Городиловичі старші жінки пишуть що раз менше писанок, бо їх стародавні взори (“пас ки”, “хрестики” і т. п.) мають мало признання. Першенство мають писанки мальовані дівчатами котрі ходили до школи і вчилися рисун ків. Вони відтворюють на писанках взори, що рису вали у школі. В іншому місці допису автор пише, що в с. Стенятин пишуть “квіти як на хустках”. З того стає зрозумілим, що наступила зміна в моді. Нові уподобання переважали над традиці єю. Віра у магічну силу писанкових символів пере ставала існувати. Можливо, що бабусі писали ще старі геометричні взори “крисками”, бо це було простіше, але молоді жінки і старші дівчата почали виводити на яйці дивовижні, нереальні квіти і цей спосіб розписування писанок став на Сокальщині дуже популярним. На мою думку, це одинокий регіон в Україні де наступила така дражлива зміна в орнаментації писанок. Розглядаючи квіткові орнаменти на сокапьських писанках з XX ст. можна завважити, що вони були писані свобідно, спонтанно, мабуть без попереднього рисунку олівцем. У деяких випадках бачимо спробу нарисувати натуралістич но квіти такі, як конвалії чи незабудьки. Найбільше розповсюдженими були великі червоні квіти, контури яких були розписані білою фарбою. їхні пелюски і листки часто були обведені ще жовтою зубчастою лінією. Червоні пелюстки великих кві ток були прикрашені жовтими крапками, або ри сочками. Дуже характерним явищем було те, що листки навпіл заповняли жовтою і червоною крас “HALUE ЖИТТЯ", КВІТЕНЬ 1999 З
Page load link
Go to Top