Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Для нанесення орнаменту чи малюнка жінки та дівчата використовували нескладне приладдя та не хитрі фарби. Окремо для кожної фарби робили щітки з колосків, проса, ганчірки, клоччя, пір’я курки, котя чої чи собачої шерсти, щетини. Різні крапки та ягідки робили пальцем або ватою чи ганчіркою. В селах Буковини жінки часто робили штампи- візерунки з картоплі, моркви, буряка. Ці штампи ма- чали в потрібну фарбу і прикладали до печі чи стіни. Подекуди в селах вирізували з картону або твердого паперу різні малюнки, мачали в фарби і відбивали на стіні. Перед малюванням жінки приготовляли фарби. Спочатку по ярах чи урочищах накопували свою власну ’’прастару” глину — жовту, червону, сиву. Решту фарб виготовляли самі (сік рослин, по піл, сажа). Малювали хати ззовні і всередині. Часто ззовні над вікнами і дверима хати жінка чи дівчина- декоратор вимальовувала ґірлянду у вигляді хви лястої лінії з листочками і квітками. Знизу замальову вала призьбу, обводила лінією місце, де сходиться призьба зі стіною. Всередині хати головна увага зо середжувалась на малюванні печі. Це робили зви чайно дівчата та молоді жінки. Піч завжди до свят та урочистих подій вибілювали і прикрашали малюнком, а місце, де виходив дим, щотижня забілювали, кольо ровими глинками підводили черінь, припічок, де ста вили закопчені горщики. Лініями виділяли переломи площини і згини. Особливо гарно розписували комин (горн) і грубку. В підгірській смузі Буковини цей розпис скромніший. Особливо гарний він у басараб- ській частині Буковини (Хотинщина). Майстриня-художниця брала сюжети з природи та інтерпретувала їх по-своєму. Багата та мальовнича буковинська природа, світ яскравих кольорів, розма їття квітів, буйні сади і безмежні лани давали над- хнення народним майстриням на творчість. Перева жав рослинний орнамент з персонажами з тварин ного світу (пави, птахи, коні). В давнину все це малю вання мало магічне значення. Форма кола чи спіралі були знаками сонця. Символи поступово втрачали Ґірлянда над вікном Decorated window. магічні значення, але народ зберіг любов до цих мотивів та інтерпретував їх у нові образи: квіток, зірочок і т. д. Улюбленим в настінному малюванні був червоний колір. В народній уяві він є символом краси, радости, ніжности. В давнину він був оберегом від злої сили. Як пережиток сивої давнини, ще у 80-их роках під час експедицій ми зустріли давню хату, навколо обве дену червоним кольором. Жінка, яка обвела хату червоною фарбою, вже не розуміла значення цього обводу. Вона нам пояснила, що їй просто так подо балось. Найбільш вживаний жовтий кольор. Він часто виступає як фон і як основний барвник. Ще вико ристовували синю глинку. З купованих фарб, що набули поширення на початку XX ст., користувалась популярністю синя фарба-синька. Синькою підфарбо вували білі стіни, надаючи їм блакитного відтінку. Чорний колір — ’’сажу” використовували для підве дення стін знизу. Біла буковинська хата, гарно підмальована, вигля дає здалеку як біла українська вишита сорочка. Не дарма етнографи в минулому відзначали, що в захід ній Україні найчистіший тип української хати зберігся на Буковині. Львів, 1993 р. Рослинні орнаменти для розмальовування хат. Plant ornamentation for decorating houses. Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top