Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
ВКЛАД УКРАЇНСЬКИХ ЖІНОК У РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ СПІЛЬНОТИ Скорочена доповідь д-р Марти Богачевської на XVIII Конвенції СУА в Нью Йорку — 28 травня 1978 р. Чи жінка, тим що є жінкою творить окремішну групу і чи така група є легітимним полем для історичних дослідів? Чи вивчаючи жінок, ми можемо збільшити, чи поглибити знання історії України? Жінки мало писали історії, а історики пишучи її, згадували про визначні жінки України, але така роз повідь не вичерпує історії. В 1969 році вийшла ілюстрована книжка Полонської Василенко ’’Видатні жінки України” Традиційно представлена історія жінок, натрапляє на усі проблеми історії України. Ми не знаємо історії жінок. Ми не опрацювали історії родинних відносин. Економічна історія, включно із історією селянства, не може поминути ролі жінки. Фолкльор, етнографія та література дають більше інформацій про жінок, як джерела історії. Народництво 1870-их років дало поштовх жінкам вищих кляс іти на село. Жінки швидко включилися в етнографічну діяльність на Україні. Цей рух, навідміну від російського, посилив українське народництво, а особливо в галузі підставової освіти. В модерному періоді жінка виступає в першу чергу в літературі. Тут жінки відіграють важливу ролю у популяризації модерного поняття народу. Література від дзеркалювала побут й творила ідеал жінки. На тому ідеалі — жертвенної матері, вірної подруги, чесної дівчини, виховувалися українські жінки. Більш конкретно можемо говорити про ролю організованого жіноцтва в українській спільноті. Важною організованою групою жінок, що відіграла поважну ролю на заході Европи, є монахині. Роля монахинь на Україні не розпрацьована, хоч їхній вклад в освіту жінок та у творенні передшкілля, є дуже важливим. Жіночий рух — фемінізм — це у початках організа ція жінок для сформулювання своїх людських прав. Ціль цього фемінізму — скасування дискримінації проти жінок, причинився на формулювання поглядів Наталі Кобринської. Цей рух відіграв ролю у форму ванні нової української спільноти на східній і західній Україні на переломі 19 і 20 століть. Українське жіноцтво було активним чинником у розвитку істо ричних процесів новітньої української історії. На східній Україні, де не було забезпечених людських прав; в додатку до політичного й економічного надужиття, українська спільнота була ще обмежена у своїх національних правах. Українські жінки ставали плече об плече із чоловіками в боротьбі за права людини й народу і не підчеркали окремо потреб жіночого визволення. УНР була одною із держав світу, що ухвалила рівні права для жінок, випереджуючи ЕРА на 60 років. В Галичині жінки гуртувалися в інтегровану політичну діяльність. Специфічно жіночі організації були допомогові. Декотрі мали національно-україн ський характер. При помочі літератури, шкільництва та видань — жінки відіграли важливу ролю у криста лізації національної свідомости. Український фемінізм, як фемінізм, розвинувся в Галичині. Проти допоміжної ролі жінки у хари- тативній і суспільній діяльності, виступила Наталя Кобринська. Вона поділила погляди щодо зміни економічних, суспільних та політичнихвідносин. Вона бачила конечність у зміні суспільних відносин, у розподіленні функцій в родині. Дитячі садочки та спільні кухні, були для неї тільки засоби для облегшення життя селянам. Кобринська, чи не одна із перших феміністок, бачила потребу змінити погляди мужчин; вона змагала до рівного доступу в науці, заробітній праці, в суспільстві. Вона намагалася гуртувати жінок в окремі товариства. Важне є тутпіц- черкнути, що від 1884 р. обабіч Збруча існують товариства жінок. Перша світова війна, національні змагання, революція, приспішили участь українок у громад ському житті усіх частин України. Життя жінок Радянської України, пішло іншим руслом; там жінка активізується в економіці, різних професіях і на жаль ділить долю і недолю українців в радянській спільноті. В Галичині, Буковині, Волині, жінки організу валися в жіночих організаціях і ті відіграли неабияку ролю в українському житті. Важливість тих організацій переходить межі феміністичних змагань. Серед тих організацій Союз Українок був помірко ваною організацією. Підставою поміркованости, була реальна оцінка можливостей праці. Ситуація по селах була зла, як її поліпшити, маючи обмежені можливості і ворожість уряду? Вклад СУ в українське суспільство був багато гранний. СУ виконував функцію ’’міністерства суспіль ної опіки” Головний труд пішов на піднесення рівня життя та свідомости української селянки. Організа ційна діяльність та жіноча преса ширила потребу ра ціональної господарки, потребу кооперації, зужиття ресурсів села на поліпшення його щоденного життя. Курси шиття, варення, підвищали українську мову, давали знання. Це все давало почуття національної солідарности і власної гідности. СУ при помочі садочків, ставив підложжя для освіти, творення бібліотек, причинився до поширення суспільноїдіяль- Докінченнп на обороті
Page load link
Go to Top