Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
“НАШЕ ЖИТТЯ”, ЛИПЕНЬ-СЕРПЕНЬ 2016 WWW.UNWLA.ORG 7 своє визволення втіленням в життя національ- ної ідеї. Таким титаном став Іван Франко, що ввів в літературу селянина і робітника з їх болями і муками, які з ласки Божої, як і всі люди, освічені і не освічені, мають право на вільне життя, як і право на боротьбу за свою свободу, свою незалежну державу. А щоб досягнути цих цілей, потрібна національна ідея, що об’єднає всі верстви народу, як і весь український народ по обидві сторони кордону між двома імперіями, в націю. Франко пише: «Ми повинні – всі без виїмку – поперед усього пізнати свою Україну, всю в її історичних межах!..» В умовах тривалого поневолення укра- їнського народу Москвою, Польщею та Австро- Угорською імперією Іван Франко став предте- чею вольового націоналізму у становленні нації, її самовизначення через національну ідею. Розуміючи, що кожна нація має свої специфічні риси: культуру, традиції, звичаї і свою мову, з яких виковується у віках менталь- ність нації, Франко особливо критично ставив- ся до висловлювань лженауковців про братні зв’язки народів. Франко у гострій полеміці завжди відстоював право українців на ство- рення Суверенної Соборної Держави. На відмі- ну від М. Грушевського, Винниченка, що були в той час за автономію України в складі Росії. До речі, Іван Франко завжди вживав тільки назву Україна, а не як тоді було модно писати Україна-Русь: «Не пора, не пора, не пора Москалеві й ляхові служить! Довершилась України кривда стара, – Нам пора для України жить... ... Для України наша любов. Не пора, не пора, не пора В рідну хату вносити роздор! Хай пропаде незгоди проклята пора. Під України єднайтесь прапор! Бо пора – це великая суть, У великій важкій боротьбі Ми поляжем, щоб волю, славу і честь, Рідний краю, здобути тобі! Як тут не згадати пізніше гасло укра- їнських націоналістів: «Здобудеш Українську державу, або загинеш у боротьбі за неї!» Франко переконував, що, для того, щоб нація досягла свого духовного і матеріяльного розвитку для будівництва своєї державности, вона повинна пройти тернистий шлях самоізо- ляції, щоб відчути себе єдиним організмом. Що ж, пророцтва Каменяра збуваються і в наші часи. В поемі «Мойсей» Франко програмно описує утворення української нації, що зможе вирішити проблеми культури, розвиток своєї економіки, соціяльних проблем без відповід- них досягнень поневоленого минулого. Двигу- ном того розвитку повинна стати національна ідея: «Ми мусимо серцем відчувати свій ідеал, мусимо розумом уяснювати собі, мусимо вживати всіх сил і засобів, щоби наблизитись до нього». Іван Франко, як дороговказ від ХІХ ст. аж до наших днів правильного шляху до свободи через побудову Незалежної держави, яскраво втілив свої думи у вже згаданій поемі «Мойсей» темою подолання рабства не тільки соціяльного? але й морального. Звернення до поводирів народу, щоб не плутали власні інте- реси з народними, актуальний на сьогодення: «Все, що мав у житті, він віддав Для одної ідеї, І горів, і яснів, і страждав, І трудився для неї». Іван Франко першим в українській філософії поставив проблему національної ідеї як необхідний пріоритет над соціальними та економічними проблемами. Ще в ХІХ ст. гостро критикував марксистські утопічні твер- дження. Його передбачення кривавих подій в результаті виникнення тоталітарної держави на марксистських догмах людство мало змогу відчути. Тільки одна Україна у результаті «про- летарсько-більшовицького свавілля СССР» втратила десятки мільйонів людей і незліченне число понівечених долею. Як пораду сьогоденню, коли в трагічний час кривавої війни з найлютішим і спо- конвічним ворогом України, чуються заклики до братської любові, до християнського про- щення ворогам, Франко писав: «Господь сказав : «Яка тобі заслуга, Коли кохаєш брата, друга? А ви любіте своїх ворогів». Подумай добре, що Господь велів! Не мовив: «Моїх ворогів любіте». Оце, браття, ви добре зрозумійте, Що ворог Божий, ворог – правди й волі Не варт любові вашої ніколи.» Святослав Левицький.
Page load link
Go to Top