Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
музики, “ролей”, а також - і за порядком в часі маланкування. Якщо говорити про ролі, то це, скоріше, характери, персонажі, що перш за все діють відповідно до свого образу, а не маючи якогось спеціяльного тексту. Імпровізація “на свою тему” - це те, що робить цю своєрідну народну драму живою і повною несподіванок, а тому кожен, кого відвідає “Маланка”, відчуває, що все діється саме для нього. Традиційна “Маланка” мала обов’язкові персонажі, часто - паристі: Василь і Маланка, Дід і Баба, або Дід і Коза, Пан і Пані, Жид і Жидівка Циган і Циганка, або Циган і Ведмідь, Парубок і Дівчина, Чорт і Смерть. Починався цей своєрідний спектакль ще під хатою тих, кого прийшли вітати. Спершу викликали господаря піснею з відповідним текстом: “Вийди, вийди ґаздо з хати, маєш слуги коло хати”. Тоді зачинали пояснювати, теж співом, що це прийшла “Маланка”. Наша Маланка качура пасла, заким вечірня зоря не згасла. Пасла, пасла - загубила, шукаючи - заблудила. Заблудила в чисте поле, а там Василь сіє, оре. Василь - наречений Маланки, але одночасно про нього співають і як про рослину: Васильчику-чильчильчику, посію тя в городчику, буду тебе шанувати, тричі на день поливати. А в суботу промикати, а в неділю дарувати, хлопцям молодцям за капелюшок затикати. Тут прочитується заворожування дівча тами майбутньої долі, майбутнього шлюбу, бо пахучий Василько мав ритуальне значення - це одна з рослин, яку святять разом з іншими травами на Івана-Купала або Маковея і якою так само прикрашають весільне деревце. Харак терно, що парубочі маланкові гурти переважно ходили вітати не всіх поспіль, а ті господи де жили їхні майбутні наречені. Але повернімось до самого ходу свята. “Маланка” відспівала перед хатою і господарі виходять їх вітати. Коли ж “Маланка” вже у хаті - на господарів чигають різні несподіванки, по чинається дія. Кожен з персонажів представляє себе: Дід з Бабою нарікають на старість, Циганка ворожить, Циган-коваль всіх “підковує” або ж намагається щось вкрасти (особливо малі циган чата), Смерть погрожує косою, Ведмідь танцює, Чорт стрибає, дзеленчить дзвониками і робить усілякі шкоди, Жид-крамар переконує ґаздів, щоби щось купували, а його жінка бідкається, що багато дітей - всіх треба годувати. У деяких селах серед персонажів “Ма ланки” є Коза. Проте відомо, що “ водіння кози”, а особливо на східній Україні, був цілком окре мий ритуал, хоча в дечому схожий до новоріч ного. Козу часто водить Дід або Циган. Колись, як описано в літературі, її водив Кіт. Але зараз персонаж Кіт чомусь майже не зустрічається. Момент, коли за сюжетом “Маланки” Смерть вбиває Козу, найдраматичніший епізод дійства і має глибоке символічне значення. Давньословянські міти розповідають, що Коза-Коляда на Новий рік сходила з неба по Світовому дереву, щоби тут, на землі, серед людей, народити нове сонце. А це значило, що на землі знову буде світло і тепло, врожай і добробут. Про козу співають: Де коза рогом - там жито стогом, де коза ногою - там жито копою, де не буває - там вилягає. А ще у неї незвичні роги: Ой пішла коза за синє море, випасла собі золоті роги. А в однім ріжку пивце варила, а в другім ріжку гостей садила. Це нагадує міт про “ріг достатку” - символ багатства. Отож, коли Коза ритуально “вмирає” - треба обов’язково якось повернути її до життя, і, виспівавши та витанцювавши довкола неї - тим самим розбудити природу, що заснула в часі зимових холодів. У наш час, крім традиційних персонажів, у маланкових гуртах зустрічаємо сучасні образи - типові в нинішньому житті. Це можуть бути герої популярних фільмів, кінозірки, суддя в чотирикутному капелюсі, лікарі зі слухавками, солдат, професор в окулярах і т. ін. Тому виглядає, що стародавній ритуал цілком орга нічно ввійшов у сьогодення. Щодо образу самої Маланки, то вона уособлює одну з головних функцій ритуалу - творить “світ навпаки”, про що співають: Наша Маланка не робоча, на ній сорочка парубоча. 12 “НАШЕ ЖИТТЯ”, СІЧЕНЬ 2001 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top