Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
“НАШЕ ЖИТТЯ”, ТРАВЕНЬ 2017 WWW.UNWLA.ORG 7 У 1993-му р. в Україні було опубліковано мою двомовну книжку про писанки «Пише Писанки Бабуня, Пише Мама, Пишу Я». Можемо вважати, що українська діяспора в Америці допомагала відродженню писанкарства в Україні? Абсолютно так. На відкритті своєї першої виставки писанок у 2015-му р. в America House, частині американського посольства в Києві, я розказала про «повне коло», пов’язане з писанкарством у моєму житті. Мої батьки, батьки моїх батьків та інші іміґранти привезли традицію писанкарства до Америки з України. В Америці ця традиція розвивалася, тоді, як в Україні вона майже зникла. Тому для мене була велика честь і приємність долучитися до того «повного кола» — шляху повернення писанки до країни походження. Хто в Америці поціновує писанку? Як до писанки ставляться американці? «Вітри історії» розповсюдили писанку по світах. Писанка разом з українцями подорожує світом. Американці дуже захоплені писанками, бо Америка є дуже молода держава, а тому тут поціновується історія. Коли я маю виставки писанок або читаю доповіді про писанкарство, їм то дуже подобається. Вони захоплюються тим, що писанкарству тисячі років, що воно передавалося від мами до доньки, від покоління до покоління. З повагою ставляться до того, що я розмовляю рідною українською мовою. Які символи використовують під час розписування писанки? Любити писанку – означає найперше вивчати та осмислити її символи. Символіка писанок різна і в ній справді закодована інформація. Писанка — то оберіг для родини та народу і завжди є тільки добро. Писанкарство започатковане давно, коли панувала багатобожність, а одним з найважливіших богів було Сонце. Взимку, коли дні були короткими та холодними, люди хотіли, щоб швидше настало тепле соняшне літо. Тому дарували Сонцю яйце . Чому саме яйце? Бо жовток у яйці нагадує Сонце. А також з курячого яйця народжується когутик (півник), а він – улюблене створіння бога Сонця. Сонце слухає його, бо як когут запіє, то сонце сходить. Символами Сонця були восьмираменна зірка та червоний обруч навколо писанки. Свастика (яку ще називають Ламаний хрест) – також є зображенням Сонця. Інші важливі символи включають с осонку — символом здоров’я, к оника — символ мужності та сили, квіти — символ радості та щастя, і курочки (пташки) як символ плодючості. З писанками пов’язано багато легенд, звичаїв і традицій. Кажуть, що писанки пишуть для утримання у світі добра – як тільки зникне писанкарство, світ заполонить зло. Тому з писанками робили різні магічні речі. У Великодні дні, як хтось виходив з хати, мусив брати з собою писанку як оберіг. Коли будували хату, то закопували писанку в чотири кути будівлі. А писанку з «безконечником» ставили в пасіці, щоб був мед. Розкажіть про кольори, що їх використовують писанкарі. Символіка писанки має багато складових, серед них і колір. Дітям дарували писанки, що мали багато білого кольору – це як чистий аркуш паперу, де діти писатимуть своє життя. Старшим дарували писанки з темнішими кольорами та дуже складними взорами. Червоний колір – магічний, бо то є колір і символ Сонця. Ви у писанку додаєте мистецькі елементи, що не пов’язані з традиціями та давніми звичаями. У такий спосіб створюєте новий напрямок у писанкарстві? Для нас писанка, найперше – це інформація від предків. Є традиційні писанки, що мають свою «метрику» — за рисунком можна впізнати, з якого вони села, реґіону, в який час були написані, або хто їх автор. То правдива писанка. Але в ХІХ ст. люди почали активно міґрувати, переселятися та вести традицію писанкарства до інших країн. Так, як мої батьки, що привезли свою писанку до Америки. І писанка почала змінюватися – люди щось забували, а щось додавали нове. Тоді писанка перетворилася в діяспорську . У 2014 — 2015 рр., одержaвши американський грант ім. Фулбрайта, я жила в Києві і досліджувала, як народне мистецтво вплинуло на творчість мистців на початку ХХ ст. Багато відомостей дістала про українських мистців і нині експериментую — пробую примінити на писанці стиль малювання О. Богомазова, М. Примаченко або інших митців. А часом застосовую керамічні взори. Такі писанки не є традиційними і не є діяспорськими, це авторські писанки. Щоб не забути найважливіше, що було спочатку, і не втратити духовне коріння, я відтворюю
Page load link
Go to Top