Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
12 “НАШЕ ЖИТТЯ”, ЧЕРВЕНЬ 2011 ОЛЕКСА ГРИЩЕНКО – МИСТЕЦЬ СВІТОВОЇ СЛАВИ 1 квітня припадає День народження Олек си Грищенк а, велик ого українськ ого мист - ц я , пат ріот а і людин и вис окої культури (наро - дився в 1883 р. ) . Грищенко пройшов величезний життєвий і творчий шлях, якому , мабуть , нема рівного в історії українського мистецтва. Уро - дженець Кролевця на Чернігівщині з її багатими гетьманськими традиціями, молодий Грищенко вчився в школах Чернігова, Полтави й Києва й ще в учнівських роках обертався серед тодішних провідних діячів України, як Михайло Коцю - бинський, Ілля Шраг, Сергій Єфремов, Борис Грінченко. В семинарії дружив з Павлом Тичи - ною, Миколою Зеровом, Олек сандром Архи - пенком. Це тут , в чернігівській сем і нарії , почав в читися малювання і копіював ікони. Також у невеликій групі студентів брав курс французької мови, немов прочуваючи її значення в май - бутьному житті. Замолоду Грищенко багато подорожував. Він піз нав історичні місця Укра - їни, не тільки Київ і Чернігів, але і Батурин, Глухів, Полтаву і Дніпрові п ороги і їх козацькі пам'ятки. Справжнім відкриттям для нього були подорожі у Крим, дика і барвиста природа якого полонила уяву майбутнього майстра кольорів і причинилася до того, що ві н згодом, хоч мріяв стати в ченим природознавцем, обрав малярство як своє головне життєве покликання. Як згадує у спогадах, першим його справжнім учителем малярства був Сергій Станіславський у Києві. Згодом перенісся на дальші ун іверситетські й мистецькі студії до Пе те рбургу, а відтак до Москви – тодішніх мистец ьких центрів Р о - сійської імперії. Московська доба Грищенка ( 1908 – 1918 ) – це доба формування мистця. Закінчивши студії біології, студіював мистецтво та захоплювався модер ними французькими майстрами з колекції Щукіна. Не див н о, що почав манити його Па - риж. Першу подорож відбув у 1911 р. В Люврі, як згадує , був щодня. Заходив першим, а вихо - див останнім. В 1913 - му році відбув довшу подорож до Італії, де захоплювався творами раннього ренесансу, званими «примітивами». Будучи в Москві , брав живу участь у численних виставках, а своїми малярськими працями й теоретичними писаннями висунувся на саме чоло мистецького руху. На особливу увагу заслуговує його велика джерельна праця про ікону як мистецтво живопису. Це була чи не перша спроба визначити мистецьку вартість давнього іконописного мистецтва. В часах революції Олекса Грищенко був уже цілком зформованим мистцем з великими і новими творчими плянами. Йому було тоді 36 років. Спочат ку, коли модерне мистецтво в новій дійсності мало ще змогу розвиватися, Грищенко займав різні важливі пости в мистецькому житті Москви. Це під його наглядом розчищено вий - няту з металевих риз славетну ікону Вишго род - ської Богоматері. Йому пропоновано дире ктор - ство Третяковської ґалерії. Все ж він волів пок инути те все. У своїх споминах “ Роки бурі й натиску ” Грищенко писав: “ Я почав вагатися і роздумувати, що мені далі робити. Не зважаючи на всі особисті успіхи мистця, я з кожним днем почав відчувати навколо себе якусь духову пустку. Мистецтво з кожним дн ем ставало все більше на послуги пропаґанді – галасливо, по базарному... Все більше давала себе почути духова пролетаризація... Серед тих сумнівів якийсь внутрішний голос казав мені: кинь усе , поки не пізно! ” Так і вирішив... Покинув усе й вже в кінці листопада 1919 року опинився в Царгороді. Це було чудом і щастям мистця. Очарований історичним бл и ском давньої Візантії , Грищенко почав малювати. Так постала серія його Царгородських акварель, в які вклав свій ве ликий досвід і талан т . В них реальні спостереження перепліталися з упрощеними формами, стаючи майже абстрактивними самою грою форм, ліній, кольорів. В тому часі перебував в Царгороді Томас Вітмор – відомий американський археолог, який працював над відновле н н ям храму св. Софії. Він закупив 66 акварель Грищенка і тим уможливив йому пере їзд до Греції. В Греції мистець створив новий цикл акварель і ґвашів з Атен, Дельфів, Корінту. Важливим факто ром у дальшій творчості Грищенка було те, що він нав'язав зв'язки з Парижем і в 1921 - му році через Марсей прибув до Парижу з кількома скринями своїх творів. Уже через кілька літ мистцем зацікавився провідний мистецький критик Поль Ґійом, купив десяток його картин та п оручив його відомим ґалеріям, з відки американський кол е кціонер Альфред Барнес закупив 17 творів українського мистця до свого музею . Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top