Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
“НАШЕ ЖИТТЯ”, СІЧЕНЬ 2009 11 Історія української вишивки Докладний вік українського орнаменту ще мало досліджений. Відомо тільки з рукописів літописців з часів прийняття християнства, що вже тоді існувала вишивка. Мимо того, на думку сучасних дослідників , у вишивковому орнаменті залишився ще деякий слід із передхристиянської минувшини. Наприклад , ще й досі зустрічається у вишивках гачковий хрест, зірка, трикутник і меандер - безконечник. Усі ці взори мали колись символічне значення, але з часом пішло воно в забуття, хоч ті орнаменти повторювались у вишивках віками. Дальший розвиток вишивкарства, згідно з твердженням професора історії мистецтва Г. Павлуцького, завдячуємо торговельним зв’язкам з іншими країнами. Зі своїм крамом купці привозили в Україну нові мотиви, форми й орнаменти. З Персії і Середньої Азії прийшов рослинний мотив на лівобережжя, а з Малої Азії і Сирії йшов геометричний орнамент через Бал - кани на правобережжя України . З прийняттям християнства з ’ явилися візантійські мотиви. Візантійський рослинний орнамент найбільше поширився на лівобережній Україні. Сліди його можна побачити на фресках в Софійському соборі в Києві. В добу ренесансу значний вплив на орнаментику мала Франція, виробляючи дорогі, багато гаптовані тканини. Звідти вплив на одяги козацької доби, гаптовані шовком, сріблом і золотом. Крім вищезгаданих впливів на стиль вишивки поклала свій слід природа.Лагідні кольори степів лівого берега Дніпра творили ніжні мотиви в пастельних барвах, а карпатські проявляли буйність гір у живих, але гармоній - них кольорах. Можливо тому вишивки в Україні мають свій окремий і типовий для даної місцевости композиційний спосіб вишивання і добір барв. Згідно з твердженням проф. Павлуцького перші українські орнаменти й вишивки були геометричні. На одязі скитів , зображених на старовинній вазі , яку знайдено при археоло - гічних розкопах, видно лінії, кільця, зиґзаґи у вільній сполуці. Композиція геометричних взо - рів тривала довго й поступово набирала доско - налости. Україна, як хліборобська країна , вирощу - вала льон, ткала полотно, шила з нього одяг, час - то прикрашаючи вишивкою. Припускають, що започаткуванням вишивкарства з давної давнини було сполучення швів кольоровими нитками чи змережуванням. Згодом те сполучення набирало різноманітности й зближувалось до способу ви - шивання. Згадується, що одним з перших спо - собів вишивання було заволікання на Поліссі, а низинка на Гуцульщині. Отже , припускається, що перше вишивання в своєму розвитку йшло шляхом наслідування взорів ткацтва. Для виши - вання вживалось навосковану льняну нитку , т.з. заволочі. Назва ниток для вишивання – заволоч залишилася ще на Полтавщині. Така вишивка творила блідожовтий орнамент. Згодом почали фарбувати нитки рослинними фарбами. Коли при кінці 19 - го століття рослинні фарби заміне - но фабричними, мистецтво кольористики зане - пало, бо фабричні нитки не давали такої м ’ якос - ти, пастельности й гармонії барв. Наступний послідовний розвиток спосо - бу вишивання після заволікання і низинки був лиштва , або настилювання чи гладь. Геомет - ричні лінії взору часом вимагали заповнення, а настилювання саме до того надавалося. Харак - терним для Полтавщини й Полісся був ще спосіб вишивання вирізуванням, хоч уклад орнаменту й кольори були різні. На Полтавщині вживали пастельні барви, а на Поліссі біло - червоно - чорні і називали цей спосіб вишивання "різь", можли - во від слова різати. Переломом в стилізації вишивкарства в Україні була поява хрестикового стібу в кінці 19- го століття. Новий хрестиковий спосіб виши - вання був перенесений в Україну з Китаю манд - рівними купцями. Він витиснув усі інші способи вишивання, бо був легший і не вимагав зусиль і напруги при виконанні взору. Незадовго майже усе вишивкарство в Україні перейшло на хрести - ковий спосіб вишивання. Це так завелося і затвердилося, що й досі багато людей вважає, що хрестиковий спосіб є чисто український. Залишились ще старі способи вишивання у деяких частинах Гуцульщини й Полісся. Коли появився хрестиковий легкий стіб, жіноцтво села в пошуках за новими взорами
Page load link
Go to Top