Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Ж ІН О Ч І П О Р ТР ЕТИ У К Р А ЇН С Ь К О Ї ІС Т О Р ІЇ Стефанія ПАВЛИШИН ПЕРША УКРАЇНСЬКА КОМПОЗИТОРКА У журналі „Наше Життя” (травень 1992 р.) була опублікована стаття поетеси Віри Вовк, присвячена пам’яті Стефанії Туркевич, яка померла у Кембріджі в Англії 1977 р. Та до цього часу мало хто її знав, твори композиторки майже не виконуються. Чому так сталося? Чи вина в тому може самої автор ки, малої вартости її творчість? Адже така нео бізнаність зі спадщиною мистця у вік блиска вичної інформації і тісних міжнародних зв’яз ків може здатися дивною. Так було б, якби композиторка народи лася на Заході і тут провела ціле своє творче життя, але Стефанія Туркевич походила зі Львова, де народилася 1898 p., звідкіля напри кінці війни мусіла втікати перед поверненням більшовиків. Адже її батько був греко-като- лицьким священиком високого чину (спочатку у церкві св. Юра, відтак парохом П’ятницької церкви), всі його діти навчалися перед війною за кордоном, а це було непростимою прови ною в очах радянської влади. Для таких було тільки дві дороги - на Сибір або за кордон, поки це було можливе. Родина Туркевичів була дуже музи кальна, це був єдиний український дім у Львові, де відбувалися концерти, і це при тягало інтелігенцію, не лише музикантів. Тут не тільки співали, грали на фортепіяні, але виконували камерні твори - переважно квар тети. Всі грали, і то на різних інструментах, батько, о. Іван, - на фортепіяні і контрабасі, його дружина була ученицею найвизначніших піяністів того часу. Син, Лев Туркевич, став опісля видатним диригентом, дочка Ірина - співачкою. Найбільш обдарованою була дочка Стефанія: вона грала на різних інструментах, співала гарним меццо-сопраном. Її творчі здібності виявилися вже у Службі Божій 1919 p., хоч професійні студії у цьому напрямку вона здобула пізніше. Це було навчання на фортепіяні у Василя Барвінського у Вищому Стефанія Туркевич. Музичному Інституті ім. Лисенка і на музи- кології Львівського університету у А. Хибін- ського. Під час перебування родини у Відні в роки Першої світової війни вона навчалася там у відомого піяніста Єжи Лялєвича. Вже у 1920 pp., повернувшись сюди для спеціяльних студій, брала лекції з композиції у Йозефа Маркса, слухала в університеті славного музи кознавця Ґвідо Адлєра. Стефанія Туркевич здобула поважну музичну освіту. На початку 1930 pp. вона вив чала в Берліні композицію у Франца Шрекера (автора дуже модної тоді опери „Далекий дзвін”), а найбільше захоплювалася лекціями всесвітньовідомих „модерністів” - Гіндеміта і Шенберґа. Її можна вважати не тільки першою українською композиторкою, але й єдиною, що у 1930 pp. була на рівні світової тогочасної 14 “НАШЕ ЖИТТЯ”, СІЧЕНЬ 2004 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top