Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
42-43
44
Поширення освіти жінок на Українських землях слід співвідносити передусім з традиціями жіночої освіти, які існували ще за часів Київської Руси. В ті часи початкова освіта князівен вважалася справою звичайною. Запозичені через тісні зв’язки з Візантією традиції жіночої освіти благотворно вплинули не лише на загальний рівень культури, але й на розповсюдження грамотності серед жінок князів ського дому. Навчання дітей, зокрема й дівчат, про ходило, головно, в домашніх умовах. “ Князівен вчили так само, як і княжичів: не тільки грамоти, але й математики, азів філософії, “ лікарських хитрощів” , календарної астрології, риторики” . На одній із мінія- тюр в Ізборнику Святослава 10 73 року, зображена дочка київського великого князя Святослава Ярос лавовича з пергаменовим списком в руках. Багато освічених жінок в ті часи мали свої домашні бібліотеки та брали участь в переписуванні книг. Дочка великого київського князя Всеволода Ярославовича Анна у 1086 р. при київському Анд ріївському монастирі заснувала першу в середньо вічній Европі жіночу школу. Анна “ собравши же младих дівиць нєсколько, обучала писанію, также ремеслам, пенію, швенію і іним полєзним їм заня- тіям” (6). Школи для дівчат засновували й інші кня зівни - Євфросинія Полоцька, Гордислава-Євдокія, яка сама переписувала книги. У X II—XIII ст. нерідко виникали монастир ські школи, засновниками яких були жінки князів ського походження. Високу освіченість жінок упри- вілейованого стану сучасники вважали справою зви чайною. Українське жіноцтво, продовжуючи традиції жіночої освіти часів Київської Руси, “ нарівні з чоловіками займалось виданням книжок українського православного духу” (7). У справі освіти, яка давалася дітям тодішньої української шляхти, дівчата нічим не відрізнялися від хлопців і разом з ними вчилися вдома у приставлених до того “ бакалярів” (8). Домова система навчання дівчат була традиційною і найбільш розповсюдженою на українських землях в цього періоду (9). В листі ігумена Рихловського монастиря Луки Григоровича до охочекомонного полковника Іллі Новицького говориться, що ігумен посилав до синів і дочок І. Новицького вчених монахів і “черничок” для навчан ня грамоти і рукоділля” (10). Виховання та навчання дівчат цілком покладалось на родину. На волі батьків було навчання дочок читання та письма. Батьки рідко коли нехтували початковою освітою дочок, про що свідчать численні записи в актових книгах (на про даж, купівлю, дарування, різноманітні скарги, про передачу своїх майнових прав іншій особі, чи отримання грошей). Зроблені вони були не лише шляхтянками, а й жінками нижчих суспільних станів’ (11). У записах обов’язково згадувалося про “ власно ручний підпис особи, яка видавала запис” . У ті часи “ писати неуміючу зем’янку можна було зустріти так же рідко, як і неписьменного зем’янина” - зазначав академік О. Левицький Неписьменність серед жінок вищих і серед ніх верств українського суспільства була досить рід кісним явищем, деякі шляхтянки мали навіть найви щу на той час освіту. Серед них княгиня Ганна Ко- рецька, княжна Анастасія Гольшанська (в заміжжі Заславська), сестри княжни Олена й Софія Чарторий- ські та інші. Заходами княжни Анастасії Заславської було зроблено переклад Євангелія українською мо вою. Княжна Софія Чарторийська, одружена з волин ським хорунжим Вацлавом Боговитиним, заснувала в своєму маєтку м. Рахманів топографію і сама займа лась перекладом з грецької мови українською Єван гельських та апостольських бесід отців церкви. В цій топографії у 16 19 р. було надруковане Учительне Євангеліє Кирила Транквіліона Ставровецького, яке побачило світ завдяки старанням і фінансовій під тримці Софії Чарторийської. У шляхетських станах у ті часи не диво було зустріти жінку, яка знала латинську та інші мови. За висловом мандрівника У. Вердума, зустріта ним у Львові жінка “ вміла сказати чемний комплімент в латинській мові і вміла висловитися в дуже улес ливих виразах” . Деякі українські шляхтянки почали підгри мувати протестантські і католицькі школи. Ганна Ра- дзивілова активно підтримувала кальвіністську шко лу в м. Кейдах (12), а княгиня Анна-Алоїза Острозька, онука великого прихильника православ’я князя Кос тянтина Остозького, закрила острозьку православну академію, перетворивши її на єзуїтську колегію. Разом з розгортанням боротьби проти впли вів латинських та протестантських шкіл, що почина ється на українських землях в останній чверті X V I ст., поодинокі культурно-освітні діячі та братства заходилися коло організації шкіл, які б відповідали потребам часу і були національними за змістом. Українське жіноцтво нарівні з чоловіками почало чинити опір польським упливам. Це вияви лося в підтримці діючих і заснуванні нових шкіл, монастирів, побудові церков, виданні книжок, участі жінок в братських організаціях. Дочка київського каштеляна Романа Гойського Регіна Соломірецька, опираючися соцініятству, у 1638 р. заснувала в м. Гощі монастир і відкрила при ньому школу підви щеного типу, “ аби єретичеські науки над православ ною релігією больш не тріумфовали” . У 1639 р. в м. Гощі відкрито кілька елемен тарних шкіл і закрито соцініянську. Раїна Могилянка, княгиня Вишневецька, активно надавала допомогу церквам, монастирям і школам, які переслідувалися урядом Польщі. Сестри, княжни Олена і Софія Чарторийські, фундували Пересопницький монастир, заснували при монастирі шпиталь для убогих і школу для селянських дітей. Продовження на стор. 26. 4 “НАШЕ ЖИТТЯ”, ВЕРЕСЕНБ2000 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top