Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
лія”, ’’Утоплена”, "Зійшлись, побрались, поєднались”, ’’Хустина”, ’’Тополя”, ’’Катерина”, "Марія”, ’’Марина”, ’’Сліпа”, "Сова”, ”Сон” (поема), "Іван Підкова”, ’’Тита рівна”, ”1 досі сниться”, "У неділю не гуляла”, "Мені тринадцятий минало”, ”У нашім раї на землі” та деякі інші. Поєднавши романтичну спрямованість з метафо рою, що так властиво слову Шевченка, Василь Ло пата досяг дуже цікавої ’’візії” цього слова. Він будує щонайменше два пляни кожного сюжету (іноді їх три, а то й чотири), кожний з яких накладається на інший. Приблизно це нагадує неґативну прозірку фільму із відзнятими на одному кадрі кількома сце нами. Людські постаті, елементи природи стають напівпрозорими, наче нематеріяльними. Цей метод дозволяє мистцеві сполучати різночасові й різнопро- сторові події, домагатися своєрідної багатосюжет- ности, якою колись (але в інший спосіб) користу валися українські ґравери (наприклад, у XVII сто літті). Метод полісюжетности дозволив згущено і концентровано відтворити колізії тих творів Шевчен ка, у яких описано багато картин, що змінюють одна одну ("Гайдамаки”). В інших випадках зіставлення подій у часі й просторі розкриває природу пророцтв, видінь, снів у Шевченка. Тема матері й сина, що з такою виразністю, з такою трагедійною силою опра цьована Шевченком, підказала ґраверові образи, сповнені монументального відчуття. Для поеми ’’Ма рія” він Гравірує на одному аркуші одночасно матір у молодості (вона уся в білому, тримає на руках, го лублячи, хлопчика), і її ж у старості, коли вона оплакує дорослого сина. Один образ у двох сценах єднає хрест, якийсь наче нематеріяльний, півпро- зорий. Це хрест, на якому був розп’ятий Син Люд ський. Аналогія з Євангелієм підтверджена і тер новим вінком на голові дорослого сина. В ілюстрації до вірша ”У нашім раї на землі...” старенька жебра чка у латаній свиті — це не тільки образний контра пункт молодій матері ”з своїм дитяточком малим”, а й образ-алегорія, що несе у собі велике узагальнен ня. Не випадково мистець неначе ідентифікує стару виснажену і забуту всіма матір з характерним україн ським краєвидом: жебрачка мовби розчиняється в цьому пейзажі; окремі деталі дерев, пагорбів вид- ніються крізь неї, вони у ній самій. Тут одночасно — єдність і протиставлення: чудовий куточок природи, наша Україна, ’’наш рай на землі” — і раптом така трагічна постать жінки, яка також алегорично уособ лює матір-Україну! Ці контрасти дуже часті у Шев ченка, бо він чудово бачив, що бідність народу на казково багатій землі іде від підневільного, коло ніального становища України, а не від того, що наш працьовитий, багато обдарований народ не хоче тру дитися. Василь Лопата Гравірував цей аркуш 1989 року, коли цензура була вже частково знесена і перед усім світом була розкрита правда, хто винен у тому, що на багатій хлібодарній землі Ельдорадо-Україні упро довж півтора року вимерло з голоду понад 7 міль йонів людей (1932-1933). Взагалі, актуалізуючий ас пект Шевченківського циклу Василя Лопати виявле ний дуже виразно. При цьому це зроблено без усякої навмисности, абсолютно за Шевченком. Аналогії з сучасністю виникають з контексту самого циклу і мотивуються численними деталями. У Гравюрах широко використані літаючі постаті; ті, що лежать у землі, але видні крізь землю; постаті- тіні. Складний рух, зіставлення різних часів, простір, у якому є місце реальній події і летові мрії, живим людям і душам тих, що відійшли, — усе це створює особливу атмосферу цього незвичайного циклу. Вве дення кольору (деякі Гравюри друкувалися з кількох дощок — для кожного кольору окремо) посилило поетичну наснаженість Гравюр. За допомогою кольо ру ліпше акцентуються деталі, підкреслюються змі стові й образні контрасти. В образотворчій Шевчен- кіяні все важче стає сказати нове слово (з огляду на її обширність), але цикл Василя Лопати має достат ньо цікавих моментів, щоб його віднести до нового слова в ілюструванні великої поетичної спадщини першої постаті в панорамі української літератури — Тараса Шевченка. ”У нашім раї на землі..." “In our Eden on earth..." Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top