Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Людмила СМОЛЯР ІСТОРІЯ “ХОДІННЯ В НАРОД” НАРОДОЛЮБКИ НАДІЇ СОХАНСЬКОЇ У знаменитому «ходінні в народ», яке розпочалося наприкінці 1873 p., виявилася уся жіноча вдача, прагнення до корисної роботи, вірність та самовідданість обраній справі, ініціятивність та самостійність у прийнятті рішень. Здобувши освіту за кордоном чи вдо ма, жінки обіймали посади сільських учи тельок, фельдшериць, акушерок і, виконуючи серед народу свої фахові обов’язки, одночасно вели політичну й соціяльну пропаганду. В історії народницького руху 60-80-х pp. унікальне місце посідає народолюбка та пись менниця Надія Соханська. Надія Соханська (1825-1884) з роду JIox- вицьких, яка отримала виховання в Харків ському інституті шляхетних дівчат, практично не відома українському народу своїм «хо дінням в народ». Хоч і не були реалізовані її прекрасні пляни щодо просвіти народу, під несення його матеріяльного становища, але повернення українському народові історії її «ходіння в народ» буде найкращим пам’ят ником письменниці та справжній жінці. Свою надзвичайну любов до простого народу та велике бажання організувати брат ства і сільські банки з веління долі Надія Соханська реалізувала на Волині в селі Япо- лоть Рівненського повіту. Щоб уявити собі, які надзвичайні зусилля були докладені Н. Сохан- ською для реалізації її доброчинних плянів, слід перш за все звернутися до опису міс цевосте та села Яполоть, зробленого О. А. Кудринським в «Киевской старине» за 1900 p.: «Село Яполоть розташоване в найглухішому куточку Рівненського повіту Волинської гу бернії. Ліси і болота колись оточували Япо лоть з усіх боків. Селяни, займаючись ріль ництвом, вивезенням дров та промислами, привели до знищення лісів, збіднення ґрунтів. Зростаючі з кожним роком пустирі та піщані зарості додали місцевості сумного вигляду. До найближчого міста - 50 верств, до губерн ського - двісті. У цьому відірваному, занед баному куточку дивним способом під час кріпосництва зійшлися інтереси восьми помі щиків, що одночасно володіли селом і зазіхали на підневільну працю місцевого селянства. Якщо майбутній історик місцевого краю по бажає знайти після Яполоті місцевість, де б умови селянина були ще гірші, то, сумнівно, щоб його пошуки увінчалися успіхом». Доля не могла запропонувати іншого місця, на якому б так безжалісно розбилися кращі на родницькі пляни Надії Соханської. Історія «ходіння в народ» Н. Соханської розпочалася в 1865 p., коли священик села Яполоть надіслав звернення І. С. Аксакову до його видання «День» та просив благодійників допомогти місцевому селянству направити православну церкву. Священик повідомляв також, що в селі засноване братство, яке теж потребує допомоги. На основі історичних документів було встановлено, що яполотське братство не було засноване в 1861 р. і що опис священиком братства був розрахований на те, щоб зацікавити благодійників селом Яполоть. Серед перших, хто відгукнувся на лист священика, була Варвара Соханська, - 75-річ- на поміщиця села Макарівки Ізюмського повіту Харківської губернії та її донька Надія. Вони надіслали на направу церкви 25 карбо ванців. У невеликому листі, написаному з цього приводу священикові села Яполоть, Варвара підтримала потребу відродження пра вославної церкви в південно-західному краї та повідомляла, що благодійники відгукнулися зі всіх кінців Російської імперії. У серпні 1865 р. в селі Яполоть, з ініціятиви священика, були організовані збори біля церкви, на яких за читали селянам лист Соханських та запропо нували створити братство, включивши брат- чицями Варвару, Надію та інших благодій ників. Все піклування про братство та листу вання з селянами через хворобу Варвари взяла на себе Надія Соханська. У своєму листі- відповіді селянам від 13 липня 1866 р. вона писала: «З великою радістю дізналася я про добру справу, що починається у вас, - засну вання братерства. Знамениті братерства, що “НАШЕ ЖИТТЯ”, БЕРЕЗЕНЬ 2003 5
Page load link
Go to Top