Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
ХРИСТОС РОДИВСЯ —СЛАВІТБ! Головна Управа Союзу Українок Америки шле Різдвяні й Ново річні побажання Управам Відділів і членкам СУД. Зокрема вітаємо наші посестри в Канаді, в інших країнах поселення й тих залишених у Німеч чині й Австрії. Гарячий привіт шлемо нашим посестрам поза залізну заслону, уважно слідкуючи за їх щоденною, впертою боротьбою та благаючи в Господа помочі для них. Окремо згадуємо тих невгнутих, що вже стільки літ святкують Різдво в лагерах півночі і з такою любовю зберігають українську традицію. Вітаємо з Різдвом Христовим Управу СФУЖО та членів-організації СФУЖО, розкинені по цілому світі. Вітаємо з Різдвом Христовим і Новим Роком усе українське гро мадянство. ГОЛОВНА УПРАВА СОЮЗУ УКРАЇНОК АМЕРИКИ Символіка Різдвяних звичаїв У святкуванні Різдва Христово го сплелось багато звичаїв, що їх походження різне. Коли Церква встановила це свято у 4-ому стол., ще. були живі поганські традиції, що святкували збільшення світла після 21. грудня. Деякі з них уві йшли в наші 'Різдвяні звичаї й збе регли себе до сьогодні. При цьому ногайська засада освячена часто зже християнським віруванням. Наприклад — у день Свят-Вечо- ра рано розпалюють вогонь із спе ціальною церемонією (культ те пла, вогню) і накладають на нього 12 полін для 12 страв, що мають бути зварені. Або: свячену воду, що її того дня приносять із цер кви, ллють через полумя в підстав лену миску. Така вода має ліку вальну силу. Найбільше звичаїв звязано з са мою Святою Вечерою. Сама вече ря, зварена на новому вогні, з різ номанітних плодів землі, стає дже релом містичної сили — впливає на. добробут у господарстві І на відвернення всякої нищівної сили. Взагалі господар того вечора не мов перебирає ролю жреця у сво єму домашньому вогнищі. Він хо че окружити себе лиш прихильним і близьким собі елементом, а 'Під корити собі в мирний спосіб воро жі сили. Тут знов поганське світо відчування (заклинання злого) у- шляхетнене радісним піднесенням через прихід Божого Сина. У свят- вечірну хвилину, що обєднує всіх законом любови, господар простя гає всім злим стихіям руку до зго ди і то не з почувань страху, а з благородного поруху душі. Тому нін запрошує гостинно на вечерю всіх, тоді, коли господиня вносить і кладе на столі святочні страви. Потім він надбирає з кожної стра ви трохи до корита, присипає це мукою, солить і несе худобі, яка перша має покушати ,, святої ве- чері“. Тут знов зустрічаємо два моменти. Пошану і любов до ху дібки — прадавню прикмету хлі боробського народу — і подяку за ту прислугу, яку віддали віл і осел новонародженому Дитятку у Вифлеємі. Святу Вечерю заповідає перша зірка. Вона є символом тієї звізди, що засяла над вертепом. Але культ вечірньої зорі прийшов до нас із сходу і був відомий нашим пред кам ще у сивій давнині. Коли поя виться зірка на небі, тоді господар вносить до хати „дідуха“, себто святковий сніп пшениці або жита та ставляє його іна покутті. „Ді- дух“ символізує всіх членів роду, що вже відійшли у вічність: їм теж годиться бути на Свят-Вечері. Го сподиня кладе під скатерть трохи сіна, як пригадку вертепу, що в ньому Христос народився. На ньо му вміщує колач або штруцлю (подекуди звуть її ,,дідом“ ). Але в чотирьох рогах стола кладе під скатерть зубці часнику, як охо ронне зілля від нечистої сили. По спільній молитві засідає до стола найближча родина, челядь, бідні сусіди, а вже найрадше віта ють якогось спізненого мандрівни ка, що не вспів добитись до своїх. Настрій під час вечері врочистий. •Промовляє тільки чоловік до жін ки, всі інші їдять мовчки-. Щойно під кінець вечері, коли починають колядувати, закінчується врочиста дія. Колядою виявляють радість з приводу народження Божого Сина. Починається остання дія — відно шення вечері рідним та вгощуван- ня колядників. Оце вікове значення свят оціни ли ми щойно на чужині. Тому й треба нам зрозуміти їх підложжя, щоб знайти його суть і глибину. За Д. Горняткевичем Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top