Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Микола СКИБА РЕЦЕНЗІЯ НА НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ПРОФЕСОРА КАТЕДРИ ЕТНОЛОГИ ТА КРАЄЗНАВСТВА КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА Д.І.Н. БОРИСЕНКО В. „ТРАДИЦІЇ І ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ ЕТНОСУ. НА МАТЕРІАЛАХ СВЯТКОВО-ОБРЯДОВОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНЦІВ”. (К., 2000,190 с.). Перспективи розвитку української етнологічної науки пов’язані не лише з академічними умовами, але й, чи не в першу чергу, з університетськими науковими центрами, вихованням в них молодих кадрів і формуванням національних шкіл етнології. Проте, на сьогодні в Україні відчувається значний брак навчальної літератури з етнології. З огляду на це, вагомою подією можна назвати вихід у світ навчально-методичного посібника професора катедри етнології та краєзнавства Київського національного уні верситету імені Тараса Шевченка, доктора історичних наук Валентини Борисенко. „Традиції і життєдіяльність етносу. На матеріалах святково-обрядової культури укра їнців” (К., 2000). Традиційна обрядовість українців, особливо календарна, викликає жваве зацікав лення не лише фахівців, але й широкого загалу, чим і зумовлена поява за останнє десятиліття певної кількості друкованих праць на цю тему. Але переважна їх більшість носить або суто спеціялізований, або надто популярний характер, а то й взагалі спостерігається тенденція до новітньої міфотворчости. На тлі подібної літератури, яка очевидно, теж має свою соціяльну і наукову актуальність, книга професора Валентини Борисенко вигідно вирізняється зваженим академічним підходом, значним обсягом і широтою залученого фактичного матеріялу та вдало знайденим його теоретичним узагальненням і систематизацією. До переваг підручника також слід віднести логічну ясність викладу матеріялу, лаконічність структурних фраз. В двох розділах книги, присвячених відповідно, кален дарній і родинній обрядовості, величезний за обсягом, багатий варіяціями етнографічний фактаж, приведений до певних константтрадицій, в яких фіксовано, по суті, лише вузлові моменти складної тканини життєдіяльності етносу. У передмові підручника порушено важливі проблеми збереження національної традиції і формування на основі нової сучасної української самобутності. Автор вірно зазначає, що „святково-обрядова культура українців становить синкретичну єдність, цілісну систему, в якій споконвіку взаємодіяли народне мистецтво, танці, народні вірування, а також магічні засоби, церемонії по відверненню зла і забезпечення побуту й щастя, народні звичаї, етикет, гостинність, сміхова й ігрова культура. З часом відбувалася зміна мотивації в обрядовості з магічної на ігрову й розважальну, але десакралізація не позбавляла його важливої комунікативної функції. У підручнику наголошено, що сьогодні в Україні здійснюється через засоби масової інформації постійне нав’язування стереотипу, що все українське - щось меншовартісне й непотрібне. Модним є тільки чуже й чужомовне, хоч би якої низької вартості воно не було. У суспільній свідомості зденаціоналізованих українців домінує стара „радянська” система цінностей, настанов і стереотипів поведінки. Не можна не погодитися з автором підручника професором Валентиною Бори сенко про те, що після більшовицьких заходів по нищенню української етнокультури утворився певний вакуум, який швидко заповнюється низьковартісними зразками маскультури в примітивній пострадянській формі. Автор справедливо стверджує, що “НАШЕ ЖИТТЯ”, СІЧЕНЬ 2003 11
Page load link
Go to Top