Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
Корнило Ластівка Основи українського народнього орнаменту Вступ Уже в глибокій давнині люди прикрашували предмети домаш нього вжитку орнаментом. Ця по треба випливала не тільки з есте тичних почувань, але мала й релі гійно-магічний змисл. Бажаючи настроїти до себе прихильно таєм ничі сили природи, люди заклинали їх відповідними знаками-симво- лами. На тій самій основі постало українське народне мистецтво. В засаді воно відбивало душу наро ду, себто прикмети народньо-ї вдачі, спільні для всіх. Впродовж віків воно підлягало різним етно графічним впливам, збагачувалось ними, але й асимілювало їх так, що етнографічна українська осно ва зосталась ненарушеною. Українське народне мистецтво — це найменше досліджена галузь нашого народознавства. Вперше порушив цю тему етнограф Хведір Вовк у 1874 p., а два роки пізніше Олена Пчілка випустила перший альбом українських узорів. Неза баром після того появились перші збірники українських писанок Кульжинського і Скаржинського. Дальші дослідники Біляшевський, Сумцов, Щербаківський, Явор- ницький заклали основи мистец твознавства. Особливе значення мала праця проф. Гр. Павлуцько- го, що почав глибші студії над українським народнім орнаментом. У своїй незакінченій праці „Істо рія українського орнаменту'1 (р. 1927) він розглядає складники на шого орнаменту від доісторичних часів та насвітлює його у зв’язку з розвитком європейських куль тур. Гр. Павлуцький уважав укра їнський орнамент одним цілим, незалежно від матеріялу, в якім був виконаний. Походження українського орнаменту При кінці 19. стол. археолог В. Хвойка, роблячи розкопи в селі нає історію українського орна менту з княжих часів, хоч у тому часі орнамент уже знаходився на завершенні свого розвитку. Ав стрійський етнолог А. Ріґль при пускає, що спіральний мотив гу цули запозичили від даків, а Те- Трипіллі біля Києва, натрапив на культуру, що її характеризувала своєрідна кераміка з мальованою спіральною орнаментацією. Ство рили її хліборобські племена нео літу, що заселили землі Наддні- Геометричний орнамент у вишивці: Спіраля у вишивці мав назву „кучерів". Хвилястий меандр із Східнього Поділля. G eom etrical ornam ent in U krainian em broidery тяна Кошиць пов’язує писанковий орнамент з культом сонця. Тим часом коли порівняємо орнаменти ку трипільської мальованої кера міки з мотивами наших писанок і вишивок, приходимо до переко нання їх близького споріднення, якого не могли затерти навіть ти- сячеліття. Характеристика українського орнаменту Ту саму ролю, що в пісні мело дія, грає в орнаменті барва. Голов ні барви українського орнаменту •— це чорна і червона на білому тлі. Коли чорною звичайно обра мований орнамент, то червона служить до заповнювання самого мотиву. (При писанках для обра мування служить біла смужка, а чорна і червона для самого везе- рунку). Крім цих двох головних барв уживається ще жовтої, по маранчевої, зеленої, синьої для заповнення менших піль орнамен ту. Особливе багатство кольорів стрічаємо в гуцулів, які мають вроджений нахил до забарвлюван ня більш, як інші українські пле мена. Що дальше на північ, то український орнамент стає бідні ший і менше заповнений. Дальшою прикметою україн ського народнього орнаменту -—- це його ритмічне повторювання, що нагадує пісню в її строфічній будові. Вистачає однієї частини везерунка, щоб його дальше мож на було продовжувати. На Гуцуль- пров’я і Наддністров’я. Згідно з дослідами проф. В. Щербаківсько- го і проф. Ярослава Пастернака ці племена стали основою україн ського народу, а їх ужиткове ми стецтво було початком нашої на- родньої орнаментації. Проф. Дмитро Антонович почи- НАШЕ ЖИТТЯ — ЛЮТИЙ, 1964 Геометричний орнамент на писанках: 1. Спіраля на писанці з Поділля. 2. Безконечник на писанці з Закарпаття G eom etrical ornam ent on E aster eggs Основи геометричного орнаменту: 1. Спіраля — 2. Зложена спіраля — 3. Ломана спіраля Basic motifs of Ukrainian ornament: 1. Spiral — 2. Double spiral — 3. Broken spiral
Page load link
Go to Top