Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
1 4 WWW.UNWLA.ORG “НАШЕ ЖИТТЯ”, ЧЕРВЕНЬ 2018 Кобзар Петро Сіроштан начала. У своїй основі вона справді народна, але містить деякі книжн і вкраплення , зокрема релігійн і, та інші термін и , що за свід ч ує вплив конфесійних джерел і писем но ї літератур и на розвиток думи . Не можна відкидати і таку можливість: створювали думи освічені інте - лігентні люди, що мали хист і музиканта, і філолога, і фольклориста, і віршотворця, й історика, і народознавця , і ставили за мету урочисто - піднесено подати опис та увіковічити події. Але оскільки описані події зачіпали ін - тереси широких кіл укра їнства , думи пере - співува лися в народі і в тра ча ли сліди інди - відуального походження, натомість набува л и рис колективної творчості. Існує багато здогад ок і припущень про те , в якому середовищі з’явилися думи і хто був їх першим твор цем і виконавцем. Най по ши - ренішими є міркування, що зародилися думи в козацькому середовищі; їх творили та вико - нували козаки (і мовірно ті, що були покалічені та не могли брати участь у бойових діях) — вони йшли попереду війська та грою і співом за - охочу вали побратимів до боротьби. За іншим и припущеннями , думи складали люди , причетні до духівництва — освічені особи, вихідці з народних мас, що добре знали як фольклорні твори , так і релігійну літературу. Є думка , що творцями дум були убогі каліки. Н а основі аналізу мови текстів героїч - ного епосу можна стверджувати, що дум и ство - рювали особи чоловічої статі. Так, у думах часто використано вигук « Гей! » – суто чо ло - вічий мовний знак. Також значним є ви - користання термінів на позначення зброї, військових понять , військових посад тощо, а героями дум здебільшого постають особи чоловічої статі. Види дум Д уми відмінні з а тематикою. Кожна з них – закінчена вичерпна оповідь. Умовно (уже в пізніший час) збирачі та дослідники дум дали думам назви: «Олексій Попович», «Буря на Чорному морі» , «Маруся Богуславка» та ін. Систематизували думи по - різному. Можна виділ ити думи невольницькі , про море, степ і лицарство тощо. Популярною є і така кла - сифікація: історико - героїчні думи ( як «Козак Голота», «Три брати самарські», «Пла ч не - вільника в турецькій неволі», «Невільники на каторзі», «Маруся Богуславка»); соціально - побутові думи ( як «Сестра і брат», «Бідна вдова і три син и », «Олексій П опович», «Буря на Чорному морі»). Д уми неоднорідні за тематикою та часом виникн ення. Вони міс тять різні мотиви : голосіння (туги, жалю, плачу), героїки (оспі - в ув ання подвигів і звитяг воїнів , ідеалізацію козацької лицарської відваги), трагічності (опла кування с мерті), морально - ети чні (пов - чання, як жити без поруш ення християнських норм моралі). Д ум и та інша народн а творчість Учені висловлю ють міркування про органічну єдність дум з голосіннями, казками, билинами, сербськими та болгарськими епіч - ними піснями та поемами Гомера . Міркування про витоки дум з голосінь (плачів) базується на дослідженнях їх пое тич - ного стилю, зокрема на типових закінченнях, на твердженнях про те, що кобзарі самі часто називали думи плачами . На с поріднені сть дум з казками вка - зують наявність у текстах «казков их » еле мен - т ів, неможливих подій. Наприклад, як у дум і «Сестра і брат»: « Ой сподівайся мене тоді в гості, Як будуть о Петрі бистр і ї ріки - озера замерзати, О Різдві калина в лузі про - цвітати » . Також п омітн а близькість побудови зачинів дум і казок. У думах вказівка на дійових осіб почасти н адається за зразком до казкових способів , пр и цьому вживається числове по - значення. Наприклад, « 700 козаків, що пере - бувають у неволі » («Дума про Марусю Богу - славку»), або « двоє кінних, а третій – піший »; « двоє тікають, а третій зоста ється » . Такі початки спостерігає мо і в казках: «Б уло тр оє братів: двоє розумних, а третій дурний ».
Page load link
Go to Top