Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
Проф. Микола Чубатий Картини Минулого України ' УКРАЇНА ПІД ЧУЖИНЕЦЬКОЮ ВЛАДОЮ Поляки та литовді окупують українські землі В році 1340 вимерла західно українська династія Романови чів. На Західну Україну останню самостійну українську державу •наїхали мадяре та поляки і спі льними сддамц окупували Га личину та Холздщ.ийу. На Воли ні натомість утримайся зукраїн- ЩЬНЦЙ ЛИТОВСЬКИЙ кнй'зь >Ію- барт, покликаний українським боярством, на західно-українсь кий престіл. Кідькана.цять літ пізніше литовці прогнали та тар ще й з придніпрянської У- країни та «прилучили решту *у- країнських земель до литовсь кої дермсабя. В той спосіб в другій ПОЛОВИНІ 14-го століття всі українські землі буда поді лені помш Польщу та Литву. •Польща посідала Галичину з Холмщиною, Ли/гва -всі прочі українські землі. ‘Поміік ВОЛОДІННЯМ поляків над Галичино,ю та володінням литовців над Україною була за- саднича ріжни'ця. Поляки ста ралися ви.народовити українсь ку Галичину через насилання шляхоцької та мійської кольо.- нізації, як теж через пропаган ду латинського католицтва. Тому Галичина та Холмщина стають тереном боротьби двох .культур — української східно ^ •христіянської та польської ла- тинсько-христіянської. Ця бо^ ротьба тривала аж до наших днів. Іншого способу володіння трималися литовці. Вони не то, що не переслідували українсь кої культури, але навпаки як -нарід цивілізацією нищий під давалися радо під культурний вплив. з.авой 0 ‘вано.ї України-Ру- си. Між литовцями стало цій- ритися христіянство східного обряду, урядовою та літератур ною мовою стає тогочасна у- країнська літературна мова — церковно-славянська. Укра їнська цивілізація стає на Литві цивілізацією вищих верств. Під політичним оглядом Ли тва лишила ще довгий час низ ку напів самостійних українсь ких князівств, що зберігали са моуправу у внутрішнім жит тю та : узнавали над со бою зверхність'великого ли товського князя. Одним словом литовська держава не мішала ся у внутрішнє життя українсь кого народу в імя шанованої тоді в литовській державі за сади: “Ми старини не рахуєм, а новин не вводим”. І в границях литовсько-русь кої держави, бо так називають історики цю литовську держа (Картина цята) --------- ф ----------- ву, відносини стали погіршува тися відколи литовський вели кий князь Ягайло одружився з польською королевого Ядви- гою та получіив Польщу та Ли товсько-Руську Державу феде- раці'йцшш здязками. (1385.) Правда впливи польської та ла тинської культури поплили те- nejp широко й на землі литовсь- КО-русьїкої державц, одначе ав тономія українських земель бу ла заборолом української ста- ■ рини ще до кінця 15-го століт тя. Українська культура київського реріоду ратує українську націю Національну відпорність та цивілізаціцну вищість над сво їми завойовниками завдячуваз український нарід високій куль турі св.ого старого київського періоду. Культурні надбання у- країнців з тих часів були такі великанські, що мимо втрати політичної самостійносте укра їнський нарід не то що утри мався, але щей культурно домі нував над Східною Евіро'пою продовж двох соток літ, аж до ки ця давіна київська культура не перестарілася супроти нових культурних течій західної Ев- рода часів так званого відро дження. На церковному полі Україна від ооток літ стала народом східного xpncfіянства, одначе утримувала не тільки дипльо- матичнІ, але навіть церковні зв^зки із аахіднцм хдастщнс- твом. Тому коли (1054) вибух роздор цоміж східною та за хідною церквою, українська ме трополія в Київі довго зани- мала посередіне становище. З христіянствсм в Україну прийшла христ-іянська літера* тура та мистецтво. Стара укра їнська література була писана мовою церковною, одначе си льно зукраїнщеною. В ті-ц мові списані 'кращі твори українсь кого письменства та українські літописи, яікі поширювалися по цілій східній Европі. Вкінці са ма ця літературна мова старого Києва стала мовою інтелігент них, верств, а вкінці й урядовою мовою в Литві, Румунії аж до 17-го століття. Досконалі українські малярі та архітекти тоді були попиту вані у сусідних краях не тіль ки східного христіянства, але теж -в. римо-католицькій Поль щі, Українська культура старих часів відзначалася гуманністю та пошануданням людської гі- дности, а навіть свого роду де мократизмом. Вона надавалд своє пятно культурам, сусідів. Жінка була, рівною з мущиною та приятелем і порадницею чо ловіка навіть в державних- справах. Свята Ольга мудро веде керму держави біля 15 літ. Вдова Романа зручно своєю диплома тіє ю у р ату в а л а с в о їм дітям спадщину їх батька. Кня жна Янка. Всеволодівна вчена жіїніка їде до Царгороду та на місці .вибирає митрополита для України. Дочки Ярослава Мудрого — одна була французькою коро-** левою, друга жінкою німецько го. цісаря. Не дивне, що. ці по- дружа. не булии щасливі, бо у- країнсьїка жінка навикла до рів ного трактування в ріднім кра- ю, не могла.погодитися з під рядним. становищам жінки у тогочасній західній Европі. Одним словом українська культура першої доби 1 стала могутнім запасом духової са- мостійности українськог о на роду. Вона дала йому змогу пе режити лихоліття чужого па нування та діждатися відро дження другої української дер жави козацької доби. Та заки це сталася сотки літ чужого па нування поставили український нарід в оборонну позицію про ти чужинців, нижчої цивіліза ції, що окупували українські землі. Наступ латинського католиц тва на Україну Прилучення українських зе мель до латицо-католицьких держав Польщі та Литви від крило широко брами для ла тинського католицтва на укра їнські землі, терен східного христіянства. Тільки 25 літ піс ля упадку західно-української держави мадяре закладають у Л ьвов і римо -*к атол и ць ку м е - трополію та єпископства в Пе ремишлі, Хо.лмі а згодом' і. б других містах. В Західній Укра їні виростають десятки нових л ат и не ьк и х м о н а ст ир ів. Для пропаганди латинського като лицтва спішать місіонарі з ці лої Західної Европи. Цей наступ не мав спершу вираз к.и х п о л ь с ьк и х прикмет, бо .поляки були ще тоді куль турно за слабі, щоб ставати, до боротьби зі старою українсько ю культурою, одначе скоро ла тинське католицтво на україн ських землях *стає передовою сторожею польщини і з пропа ганди латиського католицтва користи витягали тільки поля ки. Правда папська столиця ста ралася створити сцерщу наатть українське ри^о.ка;то^цтво, одначе це доказалося немож ливим з огляду на це, що схід не христіянство стало вже ос новною прикметою українсь кої національної культури. Ко ли^ .це не вдалося, стараються Рим притягнути православну вже тоді Україну до едности з католицькою церквою полиша- ючи’стару українську церковну культуру j— шляхом так званої церковцої унії. ПІСЛЯ кількох попе ред н и х н ев д ачн и х проб цей ллян задумав Рим пере-% вести на велику скалю при по мочі ікиївського митрополита Ізидора на Соборі в Фльорею- ції (1439), де теж тоді Царго- род поєднався з Римом. Суіпер- ника Латинського католицтва з Україні, церковну унію, зни щили одначе тоді самі -поля ки в порозумінню з московсь ким великим; князем. Україна надальше остала тереном бо ротьби двох культур при ч т положення української сторо ни погіршувалося в міру того як росло значіння латинського католицтва в 4 Україні. Україн ська церква, а з нею й україн ський нарід, попадає в щораз ТО більшу темноту, що* тільки ще краще підготовляло їіолг під польсько-латинську пропа ганду. Нове татарське лихоліття — Початий козаччини Вже в другій половині 14-га століття татари ослабли до тої міри, що литовська держава могла 'відвоювати від, них укра їнські землі над Дніпром. Зго дом колись могутня татарська орда, розпалася на три ханати; з Україною межував тільки ха- нат кримських татар, які одна че були за слабі, щоб погрожу вати Україні. Одначе в другій половині 15-го століття мала кримська орда татар дістала можного протектора Туреччи ну, що, завоювала саме тоді ви- зантійське цісарство з-і столи цею Царгородом та балкансьікі} народи. Почуваючи за собою сильні плечі турецького султана крим ські татари під кінець 15-го століття розпочали свої набі ги на Україну, що повторялися нераз кілька разів до року. Се ла та міста цілої наддаіаірдась- ' кої України перемінилися' в ку пу "попелу, тисячі українсь кого народу татари забирали в ясир, щоб їх продати на схід них ринках в неволю. (Продовження на Стороні 8-ій)
Page load link
Go to Top