Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
Сам ’’самодержець” Микола II, відвідавши Пол тавське Земство ’’удостоил” будинок і його архітекта "вьісогайшей похвалою”. Цей будинок змусив фахових учених, істориків, мистецтвознавців звернути увагу на українське на родне мистецтво, зокрема дерев’яну архітектуру старих церков та хат, зайнявшись їх дослідженням та вивченням, а також породив цілу плеяду старших та молодших архітектів-послідовників, які в своїх працях запроваджують та розвивають український національний стиль. Вони вже йдуть шляхом, що його прокляв Василь Кричевський. Серед цих архі- тектів можна назвати такі імена, як К. Жуків, Короб- ців, Троценко, Обремський, Даніловський, ГІушпин- ський та багато інших. З’являється ряд наукових праць про українське народне мистецтво та архітектуру таких видатних учених, як Хведір Вовк, Григорій Павлуцький, Вадим Щербаківський. За будинок Полтавського Земства, Імператор ська Академія Мистецтв вирішує надати Кричев- ському звання Академіка Архітектури. Та Кричевсь кий, обравши свій власний український шлях, не хоче йти в загально-російському імперському запрягу, від запропонованого звання Академіка відмовляється. Другою не менш важливою ділянкою в творчості Василя Григоровича була графіка. Революція 1905 року знесла Валуєвський закон, послабила цензурні умови. На Україні це одразу ж викликало широкий попит на українське друковане слово, українську книжку. В Києві виникло декілька українських видав ництв та книгарень. До Києва повернувся проф. Ми хайло Грушевський, який одразу розвинув широку видавничу діяльність. Виникло питання оформлення книжки, попит на графіків та ілюстраторів. Зустріч Кричевського з Грушевським, поєднання цих двох видатних сил української науки й мистецтва в тісній співпраці — дає блискучі наслідки. Вони обидва стають ініціяторами відродження українсь кого графічного мистецтва, започатковують новий рух в оформленні книжки. Для обидвох з них дже релом надхнення стало мистецтво українських ста родруків. Роля Грушевського була в тому, що він пропонував Кричевському певні ідеї та вказував на історичні джерела. Кричевський відігравав ролю творця, новатора, що прокладав новий шлях і прак тично здійснював на папері ці ідеї. Вдячний науко- во-історичний матеріял творів Грушевського давав Василеві Григоровичу широкі можливості до тво рення графічних композицій. Кричевський робить графічне оформлення для науково-популярних праць Грушевського — відомої ’’Ілюстрованої історії України”, ’’Культурно-національ ного руху на Україні в XVI-XVIІ віці”, та "Нашої полі тики”. Для них виготовляв обкладинки, добирав ілюст рації з старих українських видань, робив рисунки з історичних матеріялів, відрисовував та реставрував старі рисунки, творив нові композиції на основі дав ніх взірців. Надзвичайно тонкий рисувальник і стилізатор, Кричевський глибоко розумів красу, природу й ха рактер старого українського друку. На його основі вміло стилізуючи, він виробляв свій власний стиль в графіці — український стиль, який відповідав вимо гам і мистецькому рівневі сучасної йому доби. Поява цих видань та їх графічне оформлення викликали загальне захоплення. Так був започатко ваний новий рух у мистецько-графічному оформлен ні української книжки, рух, який незабаром знайшов наслідувачів та послідовників. Нарбут, приїхавши на Україну в 1917 році, попа дає під сильний вплив Кричевського. Він багато від нього запозичає і, завдячуючи йому, відходить від школи російського графіка Білібіна — стає на свій власний шлях — розвиває та виявляє свій могутній талант. У циклі лекцій "Українська культура” Дмитро Антонович називає Кричевського "філософом лінії” та ’’основоположником нової української графіки”. Слідом за оформленням праць Грушевського, Кричевський робить двадцять вісім обкладинок для задуманого Вадимом Щербаківським видання ’’Укра їнське мистецтво”, яке мало вийти в п’ятнадцяти то мах. Для кожного тому мала бути зроблена в стилі доби інша обкладинка. З усіх обкладинок відомо лише три: для першого тому "L’A R T D ’U K R A IN E ” (Київ-Львів 1913 р.) — виданому в Ляйпціґу, другого тому, що вийшов 1925 року у Празі, і для третього тому, під назвою ’’Українська хата”, який не був вид- рукований. Решта обкладинок загинула під час по жежі будинку Грушевського у Києві. З встановленням Московсько-большевицького окупаційного режиму в Україні Василь Кричевський ще до року 1933-го встигає зробити багато десятків обкладинок для Видавничої Спілки, Державного Видавництва України, Інституту Книгознавства, ви давництв ’’Рух”, "Книгоспілка”, оформлює один з томів "Літературного ярмарку”. Окупаційний режим косо задивляється на творчість Кричевського, і він припиняє працю. Лише в 1935 році він ще ілюструє видання "Українська Пісня” за редакцією Хвилі — робить до нього понад чотириста рисунків з мотивів української народньої творчости. Решта його графіч них робіт була зроблена на еміграції. Останні його праці — це обкладинка до "Україн ського Православного Календаря” на 1952 і 1953 ро ки. Незадовго до своєї смерти він працює над ілю страціями до ’’Миргородських повістей” Гоголя. Василь Кричевський був також надзвичайно тон ким майстром екслібрисів. Його екслібриси для Д. Ревуцького, Юрія Яновського, С. Єфремова, Я. Сте- шенка, С. Маслова часто друкувалися в спеціяльних виданнях. Вони належать до скарбниці українського мистецтва. Роки революції і становлення Української Дер- 18 ’’НАШЕ ЖИТТЯ”, ЖОВТЕНЬ 1986 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top