Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8
Проф. Микола Чубатий Картини Минулого України (Продовження) II. Імперія українського народу і В році 1620, коли українські козаки'перший раз стали в за- щиту релігійних та національ них прав українського народу, духові провідники тогочасних Українців, українські єписко пи відізвалися до козацтва такими словами: “Цеж бо пле- мя зі славного Народу Русько го з- насіння Яфетовото, що ■воювало- Грецьке Царство мо рем й суходолом. Це з того покоління військо, що за Оле га монарха руського у своїх кораблях по морі та. по землі пілавал'о і Коністантино'піль штурмувало. Цеж вони за Во лодимира Святого, монарха руського воювали Грецію, Ма кедонію і Іллірію” Українська інтелігенція ще на кїльїкадесять літ перед пов станням' української козацької держави, хотячи відгребати .на'йіавітлійіші традиції україн ського народу, навязувала до часів найстаршої історичної держави українського народу з перед століть, до часів мо нарха українського Олега та Володимира Святого. І .було , цото на візувати. Триста літ, від .половини ДеВЯТОіГО століт тя аж до половини дванаця- того століття, український на рід проводив на сході Бвропи. Він збудував потужну монар хію, що обіймала в своїх ме жах не тільки територію укра їнського народу, але також те риторію нинішното білорусь кого народу, поважну частину території нинішного російсь кого або московського народу. Доперва кілька століть пізйій- ше московський нарід став формуватися з фінських та де яких славя'нських племен ста роукраїнської київської дер жави. Старо-українська Держава пе- редхристіянських часів Із мряковини прастарих пе редісторичних часів, в полови ні девятого століття, над Дні- іпіроїм: сформіувалася сильна держава українського народу зі столицею в Києві, бо Київ лежав на перехрестю двоїх не звичайно важких торговель них Щляхів, одо прорізували тоді східну Европу. З півночі на полуднє біт водний шлях від грецького Царгороду або Константинополя, тогоч аісної столиці світу через “Руське Море”, Дніпром, до Балтійсь кого .моря. Другий сухопутний шлях провадив і.з столиці то- гочасног© арабського світу, з Багдаду череіз Каспійське мо ре до устя Волги та столиці ха зарської держави, до ни н ііш - ного Астраханю. Звідтам той шлях біг рівною дорогою че рез українські стеїпи до Київа та дальше на захід через Поль щу до Німеччини. Першим шляхом 'перетягали грецькі ку- п|ці та купіці старої України, другим арабські купці з дале кого оходу і німецькі із захо ду. Не диво проте, що госпо дарсько-торгові -відносини ро били тоді з Києва, що лежав на перехрестю тих двох важних торгових шляхів, природну СТОЛИЦЮ' СХІДНОЇ Евроіпи. У цьому місці згодом пов стала також політична столи ця східної Европи, столиця по тужної української держави,. збудованої десь в половині де вятого століття по Христі. Хто став основний ом староукраїн ської київської держави спира ється два Іпюгляди істориків. Одні є думки, що князі русь-- кої землі, цебто Київщини, по казалися зручними та войов ничими. і завойовували посте- пенно довколишні славявські племена ниніїшного українсь- ського народу. Докінчивши завоійовання та зцементування тих племен, іпосунулися на зе млі ниніішної Білоруси та Мос ковщини, .які прилучили до своєї київської держави — до “Руської Землі”, як. колонії Ки їва. Більше правдоподібна є дру га думка, що її теж держитеся найстарший історик України, київський монах Нестор літо писець. Він каже, що з півночі, із Швеції прийшли германські ватаги народу, що його тоді у світі звали Норманами, а щ Україні Варягами, під прово дом. князя Руїрика. Вони спер шу завоювали надбалтійські околиці Новгороду Великого, та скоро перенесли свою сто лицю до Киї'ва, що став осе редком могутної держави. Річ (Природна, ці Варяги, нарід во йовничий, скоро винародови- лися, стали Українцями. Укра їнською стала теж пануюча родина Руриковичів, з якої по ходив ряд 'пануючих князів староукраїнської держави де сятого століття — Олег, Ігор, Свята Ольга, Святослав, Яро- поЛ'К, — та вкінці Володимир Великий, що офіціяльно зро-. бив Україну християнською державою 988 року. Вже перший київський мо нарх Олег Віщий поширив ме-! жі старої України аж в надвол- жанські околиці на сході, на півночі оіпероя о Балтійське . Море, «а заході його держава включала вже західну Украї ну. На 'полудні українська ім перія спиралася о Чорне Русь ке Море. Олег старався стати сильною ногою над Чорним Морем, де стрінув соперника о (панування над тим морем, -'грецьку, византійську держа ву. Війна перенеслася аж під мури столиці Царгороду, з я- кої Україна вийшла поібідно та закуіючиЛа терший в історії міжнародний договір з Грека ми. іНаслідники Олега мусіли ще ізводити богато боротьби за цілість держави, яка ще не бу ла сцементована як слід. Серед тої боротьби їюгиб Ігор, муж Ольги та на голову тої талано витої жінки “наймудрішої 'з усіх руських жінок’, як її зве Нестор, спала керма могутної держави в імени малодітного сина Святослава. Княгиня Ольга потрапила зручною міжнародною (політи кою укріпити потугу України, використовуючи ворожнечу поміж грецьким ці'сарствоїм та новим., німецько-римським. У- країна стояла у дипломатичних взаєминах з обома соперника- ми. Вже за Ігоря ширилося христіянство в Україні, сама Ольга стала христіянкою та заслужила собі на гідність свя тої, коли сорок літ пізніше У- країна аа Володимира стала офіціяльно христіянсЬкою. Хуртовина із сходу За князювання Ольги на У- країну зачинають спадати но ві клопоти, що-по кількох сто літтях завалили українську державу.. Зі сходу з Азії, стали надтягати кочовничі племена та ударяти об східні межі У- країни. Треба було тримати по стійне військове поготівлїя на сході, щоб не допустити до перервання торгових шляхів, що були господарським нер вом старої України. Це одначе " ■не вдалося. За князювання Ольги .азійське племя Печеніги перетяли не тільки сухопутний шлях на сході, але теж засіли біля Дніпрових иорогів та пе ретяли. водний шлях з Визан- тією. Відчинити Україні шлях на схід та на море старався син Ольти, Святослав Завойовник, ввір лицаря козарлюги тих ста рих часів. Святослав був ще поганином мимо того, що мати Ольга всіх сил докладала, щоб його на вернути на христіянство. Од наче син його Володимир зрозумів, що Україна політич но вже сильна держава, коли хоче теж культурно проводити на сході Европи, мусить приня- ти нову вищу цивілізацію, ін шими словами — мусить ста ти христіянськонх Володимир Великий орав, йо го син Ярослав Мудрий збирав Такими словами характери зує літописець Нестор працю Святого Володимира та його сина Ярослава Мудрого. Хри стіянство проникало в Украї ну вже від більше ніж сто літ. Приносили його передівсім у- краіїнські та, грецькії купці з Константинополя, приносили його теж в півночі войовники варяжські, що все таки повіль но напливали в Україну й*піз ніше. Тому в Київі перехрещу валися впливи хриістіянства східного, грецького та захід ного, латинського, поширено го вже тоді в Швеції. Річ при родна, що перевагу мусіло взя ти христіянство східного об ряду. Константино'пїль був ближчий й тоді культурно ку ди вищий від західної Европи. Володимир Великий рішився на зворотний крок — зробити Україну христіянською. При цій спосібіности бажав він спо- кревнитися в найсвітлішим двором тогочасного світу, з грецьким Щісарем через своє подружжя .3 цісарською сес трою Анною. Тим апособом У- країна вступила на шлях хри- стіянства, а з христіянетвом стала напливати грецька куль тура в Україну, яку тут украї нізували відразу. По всій Україні стали буду вати церкви, закладати школи, перекладати на церковну сла- вянську мову найкращі твори грецького, письменства. Воло димир .Великий положив тіль ки основи під культурну пра цю; він немов орав переліг та його засівав. Жниво прийшло доперва по його смерти, за йо го сина та наслідника, Яросла ва Мудрого. Володимир Великий не під давався одначе під політичні впливи грецького цісарства та його столиці Константинополя, але старався зберігати повну незалежність своєї могутної держави. Він утримував звявки з цілим християнським світом, так східним, як теж і західним, чим. впровадив Україну в сімю цивілізованих народів світу. його син та наслідник, Яро слав Мудрий, продовжував працю батька. Особливо дуже дбав він про поширення вищої цивілізації внутрі держави, про піднесення української культу ри та про збогачення її новими набутками. Для заведення вну- тріш'ното ладу в державі видав вів перші у цілому слаиянеько- му світі писані права під наз вою Руська Правда. В Київі зібудував він величаву катедру (Продовження на Стороні 8-ій) Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top