Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36
«ЖІНОЧИЙ СВІТ» До, Boros Сінський. KTHKA Й УКРАЇНСЬКЕ НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО (Продовження) ІМБІР різного роду тканин з мистецькими взо- рами (коци, верети, рядна, рушники, пояси) також завдячують у великій мірі жінці. Але най- більшої слави здобули собі українські килими, зразки котрих зберіглися ще з 17-го століття. Ця галузь народнього мистецтва також зверну- ла на себе увагу збирачів і дослідників. - - Крім старших праць різних авторів українських і чу- жих (Давидов, Зарембський, В. Зуммер, Р. Кайн- де, Е. Кузьмін, Сумков), маємо також найновіщі видання українських дослідників, з яких одмі тимо праці: Б. Криженовський: Українські і ру: мунські килими (Ленінград 1925); М. Щепотсь- ка: Українські килими (Харків 1926); Д. Щерба- ківський: Український килим (Київ 1927). Спостерігаємо відрадне явище, що україн- ське килимарство в останні часи значно відро- джується у Галичині і на Волині. З'являються та- кож більші майстерні, що виробляють велику кількість килимів. З таких майстерень, що стоять на високому мистецькому рівеню одмітимо «Гу- цульське мистецтво» в Косові, у Галичині під проводом п. Куриленка. Тут виробляються крім килимів за точними народніми гудульськими зразками також килими модерні, витворені на грунті українських народніх мотивів, визначни- ми українськими мистцями як Микола Бутович, Святослав Тординський, Роберт Лісовський, Я- рослава Музикова, Олена Кульчицька, Павло Ковжун, Петро Холодний. Само собою, що вико- навцями цих проєктованих килимів на ряду з мужчинами є також робітниці-селянки. Що до вишивок, то тут роля жінок є доміну- юча, Хто з нас не знає чарівних українських ви- шивок? Хто з українських жінок не вишивав? Яке багацтво форм, ліній, барв дає нам кожна українська народня вишивка! Підкреслюємо на- родня, бо під виглядом «народніх» зразків з'я- вилася страшенна спекуляція різноманітними безвартісними виданнями, що подають «взірці» українських вишивок, котрі навіть здалека не відповідають характерові українських правди- во-народніх вишивок. Тому з приємністю мусимо відмітити новіші українські видання, що на підставі різних науко- вих дослідів, подають справжні зразки непідро- бленої народньої творчости: «Вишивки низзю на Поділлі (Кам'янець 1927); А. Козмінова: Под- карпатська Русь (Прага 1922); О. Кривинюк: У- країнські народні узори (Київ 1927); O. Гічілка: Українські узори (Київ 1927); В. Тагенмейстер: Вишивки низзю (Кам'янець 1929); В. Павленко: Орнаменти українського народнього вишивання (Київ 1930). з Не підлягає сумнівові, що найстарший і най- кращий питомо-український спосіб вишивання є техніка так звана низь, яка у переважній біль- шості вкладається з геометричної орнаментики з дуже обмеженою, шляхотно-простою кольо- ристикою. Найкращі зразки низі зберіглися на Гуцульщині, Галичині і Поділлі, тоді як на Пол- тавщині і сумежних землях переважає мотив ро- стинний, більш мальовничий. Ткацтво і вишивка тісно звязані з одежею. Викройки одежі, як верхньої так і спідньої, ко- лись на Україні досягали незвичайно мистець- кого рівеня і краси, при чому центральна части- на України все мала однородні риси кроїв. Укра- їнський дослідник народнього мистецтва Б. Кри- жановський влучно характеризує український селянський одяг: нечисленність частин убрання, простота крою, спокійні коліри матеріялу, нечи- сленність і скромність прикрас -- словом, тут скупчені всі ті риси, які характеризують добір- ну елеганцію! Коли-ж ми порівняємо одяг чоло- вічий з жіночим, то зобачимо, що жіночий одяг в деяких випадках ще скромніщий від чоловічо- го (наприклад вишивка на грудях сорочки). От- же, українська жінка свою умілість і працю від- дала не тільки на прикрасу власного одягу але акож, а може навіть у більшій мірі, своїй роди- ні, свойому чоловікові. На жаль дослідження переводилось ке слабо. З новіщих студій мо- жемо нарахувати заледве кілька видань: Хв. Вовк: Студії з української етнольогії (Прага 1928); В. Білецька: Вишиті кожухи на Харків- muni (Харків 1927); Е. Сіцінський-В. Шоврів: Се- лянський одяг на Поділлі (Кам'янець 1927). Зга- даний огляд та історія українського одягу від найдавніщих часів, що виготовлена до друку ав- тором цього реферату ще і досі не видрукова- на за браком відповідних коштів. Виключно жіночою працею є галузь т. зв. культового мистецтва - - великодні писанки і ви- тинки з паперу. українського одягу Писанки крім України розповсюднені також на Словаччині, почасти в Чехії і Польщі, у бал- канських славян (передовсім Хорватів), але ніг-
Page load link
Go to Top