Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40-41
“НАШЕ ЖИ ТТЯ”, ЖОВТЕНЬ 201 7 WWW.UNWLA.ORG 13 ІВАН ФРА НКО І УКРАЇНСЬКИЙ ЖІНОЧИЙ РУХ Доповідь виголошена 13 - го листопада 2016 - го р. під час відзначення 160 - ї річниці від дня народження І. Франка Округою СУА, Ню Йорк. Іван Франко – такий знайомий портрет у сім нам з раннього дитинства, заквітчаний вишиваним рушником, що поруч з портретом Тараса Шевченк а був в кожній українській хаті – селянській, робітничій та інтелігенції. І ніяка окупаційна влада (навіть совєтська) не могла змусити людей зняти зі стін ці портрети. Чому? Та тому, що Іван Франко, як і Тарас Шевченко , ста в для по - неволеного українського наро ду революційним просвітителем, що закликав до національної єдності у боротьбі за своє національне визволення. Тво - ри Івана Франка ніби написані вчора, настільки вони сучасні та актуальні для сьогодення. « Лиш боротись – значить жить», – ці Франкові слова якнайкраще характе - ризують його життєве кредо. Та ще « на шляху поступу ми лиш каменярі » , «ми ступаємо до бою нового» . Він справді був таким: борцем за національну і соціальну справедливість, каменярем « на шляху поступу » , його справедливо називали в Га - личині Вчителем народу. Т ворчість Франка багатозмістовна і високохудожня, йому були підвладні, мабуть, усі літературні жанри. До якого б твору Франка ми не звернулись, у кожному підняті важливі проблеми, кожний примушує зад уматись, викликає хвилювання. Іван Франко справді був титаном думки і праці. Д етальніше зупинимось на участі і ролі Івана Франка в українському жіночому русі. До жінок Франко мав особливий сентимент. Прикладом є поетична збірка інтимної лірики поета «Зів ’ я ле листя», що займає гідне місце у скарбниці світової поезії. Ще, будучи молодим гімназистом, Франко писав: «З агалом мушу сказати, що, проживши вісім літ між дрогобицькими ремісниками та придивившися їх життю зблизька, я виніс враження, що жінки в цих роди нах займають коли не верховодне, то бодай рівнорядне становище з чоловіками, визначаються інтелігенцією й енергією ». Згадаймо, як високо цінив Франко творчість Лесі Українки. Він писав: « Від часу Шевченкового « Поховайте та вставайте, кайдани порвіте » Украї на не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, я к із уст сеї слабосилої дівчини» . І. Франко подає погляд на українську жінку, порівнюючи її з жінками сусідніх народів: « Коли це правда, що мірою культурности всякого на - роду може служити то, як то й нарід поводиться з жінками, те й це безперечна правда, що русько - український народ за цією мірою покажеться висо - кокультурним у відно шенні до других сусідніх народів. Від давніх давен усі вчені люди, що придивлялися до життя руського народу, признавали, що русини поводяться з своїми жінками далеко лагідніше, далеко гуманніше й свобідніше, аніж їх сусіди. Свобідна воля жінки знаходить тут дале ко більше поша ну - вання, ніж наприклад у великоросів, в родині жінка займає дуже поважне й почесне ста - новище, ба навіть веде своє окреме (жіноче, домашнє) хазяйство побіч чоловічого і до яко - го мужик рідко коли мішається. Ніякого важнішого діла мужик не робить без поради з жінкою, ба, дуже часто розумна й одважна жінка вміє в усім поставити свою волю су - прот и мужиков ої». Освіта для жіноцтва, школи для дівчат, що не знаходили належної під трим ки в гро - мадянства, були для Франка предметом великої уваги. З праць Михайла Возняка про Івана Франка дізнаємося, що « Франко дав почин до студентських мандрівок під час літніх вака цій . У часі ферій внаслідок мандрівки оживало в глухій провінції Галичини життя, ішла виміна гадок, кольпортажа брошур, різних ви дав - ництв, а що найважніше поширювання нові - ших книжок, які молодь роздобувала з бібліо - тек Франка й товариства « Січ » у Відні. ..».
Page load link
Go to Top