Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
Т-во "Ш лях" на відкритті виставки в музеї Українського мистецтва, Львів. Members of the organization "Shijach” at an exhibition in the M useum of Ukrainian Arts. Н А Р О Д Ж Е Н Н Я Н О В О Г О М И С Т Е Ц Ь К О Г О О Б ’Є Д Н А Н Н Я Т О В А Р И С Т В А ’’Ш Л Я Х ” Сумнозвісну епоху застою характеризує тоталі таризм не тільки в політичному та економічному, а й у культурному житті. Саме тому в останні роки ми опинились перед необхідністю очищення творчої атмосфери в Україні від всього коньюнктурного, штучного і наносного. Чи не найважливішою про блемою на сьогоднішній день є викорінення сірости створення щонайкращих умов для істинно творчого процесу. Завдання це дуже нелегке, оскільки за 70 років культурне середовище здеморалізувалось на стільки, що на оздоровлення його потрібні роки й роки. Породжений тоталітарною системою с о ц іа л іс т и ч н и й художній метод — так званий ’’соцреалізм” — нищив кожний прояв самобутности художника. З мистцями, які не могли, не хотіли миритися з прин ципом ’’рівності” всіх, розправлялись швидко: їх про сто було знищено фізично (розстріляно чи відправ лено в табори). Решта була знищена морально, тобто "перебудувалась” і стала творити ’’нове соція- лістичне мистецтво”. Так виглядала ’’культурницька” діяльність партії в Радянській Україні. Натомість Галичина в 20-30-их роках була прав дивим осередком європейського мистецтва. Мистці С. Гординський, В. Перебийніс, О. Грищенко, М. Глу- щенко, М. Бутович, М. Андрієнко-Нечитайло та ін. ді ставали мистецьку освіту в Европі, здобували виз нання у європейських мистецьких сальонах, — через них світ знав і цінував українське мистецтво. На ви ставках, які відбувались в Галичині, поруч з творами І.Труша, О. Новаківського, П. Ковжуна, М. Бутовича, Л. Ґеца, Я. Музики, П. Холодного, М. Осінчука, Р. Сель- ського, В. Ласовського, Р. Лісовського, О. Кульчиць кої та інших — провідних наших мистців, експонува лись твори художників з Европи — Ван-Донгена, Северіні, Тоцці, Пікассо та інших. Співіснували чи сленні мистецькі угрупування: ”Руб” (мистецько-іде ологічна група молодих мистців, учнів О. Новаків ського, ред.), АНУМ (А с о ц іа ц ія незалежних україн ських мистців), "Artes”, ’’Спокій”, ’’Зарево” (два ос танніх — об’єднаннА українських художників у Вар шаві і Кракові). Ці об’єднаннА видавали свої альманахи, в яких друкувалисА високопрофесійні мистецтвознавчі статті (мистецтвознавство, на відміну від теперіш нього, не було отруєне партійністю і тенденційні стю) В. Січинського, П. Ковжуна, С. Гординського, В. Ласовськогсг, В. Хмелюка, О. Грищенка та інших, що в них дававсА глибокий всебічний аналіз ми стецьких а в и щ . Високого р ів н а д о с а г л о мистецьке оформленнА поліграфічної продукції, ЩО С ПРИАЛО широкій пропаганді правдивих естетичних смаків га личан, піднесенню їх загальної культури. З жалем констатували в Галичині у 30-х роках убогість "мистецького ж и т т а ” Радянської України. Після о д н іє ї з виставок, у а к ій приймали участь ра- д а н с ь к і художники, Михайло Драган між іншим пи сав: ’’Переважною тематикою радАнських мистців є мілітаризм, спорт, будівництво і дитина. Ца останнА тема завсіди ліричного характеру немовби утеча від казьонщ ини (курсива м о а — Ю.Б) інших тем. Най- слабші на виставці ті речі, що замість речей, а к і впливають формою і кольором, хотять робити про летарське мистецтво.” ("Мистецтво”. — 11-111. — Львів, 1932 р. — Ст. 63) Галицькі українці вболівали за долю українського мистецтва, поставленого на службу радянському урядові. Ось фрагмент мистецької хроніки, де йдеться про виставку україн ських радянських мистців у Парижі 1932 року: ”Ви- 12 "НАШЕ ЖИТТЯ”, КВІТЕНЬ 1990 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top