Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
особливо ’’культ Великої Матері” був у той час дуже розповсюджений на побережжі Середземномор’я, але по-різному ця постать зображувалась і назива лась — богиня "Іштар” у Месопотамії, у ханаанців — ’’Аштар”, у греків — ’’Афродіта”, а "Венера” у римлян і т.п. Культ богині "Матері Землі” у нас на Україні чи Старій Русі, був дуже розповсюджений як символ врожайности, плодовитости і життя. Часами зустрі чаються серед жіночих звичайної форми фігур і ста туеток постаті жінки з дитиною, т.зв. ’’Мадонни”, що вже яскраво означає символ материнства і родини. Як я вже попередньо згадував, найвищого роз витку наше доісторичне мистецтво досягло в т.зв. "Трипільській” культурі, що отримала назву з пер ших відкрить цієї культури в с. Трипілля біля Києва. Серед керамічних виробів у Трипільській культурі було також багато статуеток жіночої статі вже не з каменю, а з глини, але символікою своєю продов жують характер старовинних статуеток з пізньо- кам’яної доби і неоліту. У Трипільській культурі го ловним чином зображено багато статуеток орнамен тованих, у котрих все тіло оздоблене нарізами рів- нолеглими чи у формі ромбів. Ця декорація статуе ток свідчить про їх велике значення в релігійному культі і про пошану до наших тріпільських землеро бів і скотарів. Статуетки зображені в стоячій і сидя чій позиції, деякі з них не мають виразного обличчя, інші мають пласке обличчя з слідами очей чи носа, а то й без голови, але в багатьох означені завжди жіночі груди і часами зачіска. В деяких домівках трипільців були знайдені і т.зв. вівтарі для релігій ного культу і тут стояли статуетки жіночої статі в особливих глиняних підставках. Під час своїх антро пологічних дослідів в Африці, я часто ще й тепер знаходив у домівках абориґенів муринів-анімістів подібні статуетки жіночої постаті в куті житла на спеціяльному підвищенні — домовім вівтарі. Отож культ статуеток жіночої статі від старої кам’яної до би аж до сьогодні існує поміж народами світу і сама жінка чи її символ вкорінився у всіх народів у релі гійні культи, та ці зображення виконані стисло ху дожньо і являються нашими доісторичними Венера- ми, богинями життя і плодовитости та головним чи ном "Матері-Землі”. У нас на Україні рахували землю ’’святою” і за боронялось бити чимсь землю, кажучи ’’хто б’є зем лю, той б’є по животі свою матір на тому світі”. Осо бливо на Волині та Поліссі заборонялося бити землю весною, а зокрема до 25-го березня, бо в цей час мовляв ’’земля вагітніє”. Навіть плювати було гріхом великим на землю і на Холмщині, коли хто ви падково сплюне на землю святеньку, то зараз же ви бачається ”не на тебе свята земле!” , Культ жінки "Матері-Землі” існував у всіх слов’ян як у нас так і у поляків, чехів та інших, і існує тому навіть до сьогодні звичай цілування землі як матери. У нас слов’ян українців існував культ жінки богині, що звалась "Мокошь”, яка була патронкою дня тижня — п’ятниці. Про це згадує часто Перший літопис під 980 роком враз з іншим пантеоном наших поганських і слов’янських богинь. У цьому літописі згадується Мокошь як богиню і статуетку, що стояла враз з іншими богами довкола "дидинця” — двору на горі у кн. Володимира в Києві. Це властиво у на ших предків Старої Руси-України була єдина жіноча постать богині. Єдина богиня серед богів чоловічої статі, і навіть вже з прийняттям християнства, як свідчить церковний збірник XVI ст. — наказується священикам при сповіді питати сповідницю "чи не ходила єси к Микоше?”, яку як свідчать старовинні літописні джерела, шанували у нас найбільш наші жінки, та просили у неї різних порад та помочі. Отож, як бачимо з історичних та доісторичних джерел, почавши від нашого предка кроманьонця - перед 30.000 літ, впродовж цілої історії наших наро дів аж до прийняття християнства, жіночі статуетки грали не абияку ролю в житті та релігійних культах наших предків, а по виробу і формі своїй свідчать про талант мистців тих часів, про їх мистецьке умін ня, розуміння і значення свого виробу, твору, а їх дійсно на ті часи поняття краси у формі чи в орна ментації пригадує красу богинь клясичного світу т.зв. Венер. БІБЛІОГРАФІЯ 1. Археологія УКРССР, Т. І. 1971 p., Київ. 2. М.М. Герасимов, "Люди каменного века”. 3. Ярослав Пастернак, "Археологія України”, Торонто 1961 р. 4. А.А. Формозов, "Памятники первобитного искуства”. 5. І.Г. Шовкопляс, Археологічні дослідження на Укра їні. 6. F. Clark Howell, Early men, N.Y. p. 163. 7. Tom Prideaux. "Cro-Magnon Man”. Tieme Life books, N.Y. Life. 8. Chestre S. Chard, — Man in Prehistory 183-6 p. 9. Jonathan Norton Leonard, — The first Farmers. СОЮЗ УКРАЇНОК АМЕРИКИ ЖІНКИ — В НАШИХ ЛАВАХ Є МІСЦЕ ДЛЯ ВАС НАША ПРАЦЯ БАГАТОБІЧНА! Включіться в нашу працю в користь української громади й українського жіноцтваї ВАЖЛИВІШІ ДІЛЯНКИ ПРАЦІ СУА: • МУЗЕЙ НАРОДНЬОГО МИСТЕЦТВА • СВІТЛИЧКА ДЛЯ МАЛЯТ • ФОНД ’’БАБУСІ’’ І ДО ПОМОГА ПОТРЕБУЮ ЧИМ • СТИПЕНДІЙНИЙ ФОНД • АКЦІЯ ОБОРОНИ ПРАВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛЮДИНИ • ЖУРНАЛ ’НАШЕ ЖИТТЯ”
Page load link
Go to Top