Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
10-11
12-13
14-15
16-17
18-19
20-21
22-23
24-25
26-27
28-29
30-31
32-33
34-35
36-37
38-39
40
і господарських будинків, ворота і плоти. По лугах випасали господарі також худобу, яка радо з’їдала солодке листа лози. Тому не диво, що верба була для них "свята”. 2. Страсний тиждень був останнім тижнем великого посту, який проходив серед святочного настрою, тиші і гарячкової праці, зосередженої коло приготувань до Великодня. Старші постили, а під вечір поспішали на Страсті до церкви, де посвячували страстні свічки, які мали їх хоронити від громів, хворіб і болів. В Страстний тиждень припадало важливе стародавнє свято, а саме Живний четвер, який можна порівняти лише зі Св. Вечором перед Різдвом. В Живний четвер+ оживали старі обряди, вірування і духи минувшини. Подекуди запалювали люди вогні перед хатами, щоб дати душам померлих можливість погрітися. Гуцули терли два патики сухого дерева, щоб розпалити ’’живу ватру”. Цей святий пастуший вогонь піддержували вони аж до полонинського ходу і разом з ним виносили ватру на полонини. Тут роз палювали вогні по стаях, які хоронили пастухів і худобу від нечистих сил, хворіб і нещасть. В Живний четвер стригли вівчарі вівці і значили їх, обтинаючи кожній вівці кусок вуха. Куски ці закопували в мурашники, щоб вівці так плодилися, як мурашки. 3. Живний четвер був великим святом померлих. В цей день обходили вони свій "Навський Велик день”. Старослов’янське нав означає вмерлий, а навія було святом померлих батьків, дідів і матерів, приязних душ, які займалися харитативною працею для добра своїх кревних на землі. В натуралістичній релігії наших пращурів не було вироблених уявлень про злих духів і не було дуалістичного поділу природи на живу і мертву, на злу і добру. В їх уяві все на світі було добре і споріднене: люди, тварини, рослини та речі. Вся природа творила суцільну єдність і була заселена приязними духами дідів і прадідів. З приходом християнства на Україну поши рилися тут уявлення про злих духів, демонів і чортів. Цілий світ людей і померлих поділено на два табори: сі vitas Dei і сі vitas Diaboli (св. Августин), які вели один з одним завзяту боротьбу. Всі народні вірування і культи нищено як продукт сатани. Під ударом церкви згинув культ приязних предків, а душі їх замінено на нечистих і злих. З діда зроблено дітька, а з навія нечистих мерців, яких помішано разом з грішниками, померлими неприродною смертю. Були то само губці, потопельники, божевільні, шибеники, жертви нещасливих випадків, бо померли без сповіді і причастя, і врешті невинні діти, які померли без хрищення. Душі цієї групи людей не мали доступу до Бога на підставі раннєхристиянського забобону. Вони попадали під владу сатани і ставали його слугами. Звідси взялися уявлення про навки і мавки, які жили в карпатських лісах і горах (нав-навка, мавка). Місце, де згинула людина, вбита громом, смерекою, або каменем, ставало нечистим. На нім не росла трава, а в побудованій тут хаті мерли діти. Лише на Гуцульщині збереглися довше фрагменти стародавнього культу праведних предків. Обряд цей називався тут "грійте діда”. Давніше зачинали гуцули "гріти діда” вже вечером у Страстний вівторок і продовжували його аж до полудня Живного четверга. Люди старші запалю вали колись вогні по горах, клали коло ватри маленькі хліби з житньої муки (кукуци), гуску солі і кубок з водою — це на жертву і гостину для предків. Потім бралися за руки, обходили три рази ватру навколо і закликали голосно: "Грійте діда, дайте хліба!”. З часом цей звичай продовжували по селах лише діти. ч _______________ П родовж ення буде 'Живний четвер називали на Покутті "Жильним Великоднем", у східній Україні "навським", або мертвецьким Великоднем, а загальноприйнята назва — Страстний четвер. ВЕЧІР НА ПОШАНУ УКРАЇНСЬКОЇ ЖУРНАЛІСТКИ Спілка Українських Журналістів Америки влаштовує в навечер’я XVIII Конвенції СУА ’’Вечір на пошану української журналістики” для відзначення 35-рІччя ’’Нашого Життя” і праці українських жірна- лісток в минулому та сьогодні на терені США в українській пресі чи інших засобах комунікації (радіо, телебаченні і пресових агентствах). Для най повнішого обліку сьогоднішніх журналісток на тере ні США як також студенток журналістики просимо подавати їхні призвища та адреси до редакції "На шого Життя” до ЗО квітня 1978. Адреса Редакції: OUR LIFE MAGAZINE 108 SECOND AVENUE NEW YORK, N.Y. 10003 4 НАШЕ ЖИТТЯ, БЕРЕЗЕНЬ 1978 Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top