Skip to content
Call Us Today! 212-533-4646 | MON-FRI 12PM - 4PM (EST)
DONATE
SUBSCRIBE
Search for:
About Us
Publications
FAQ
Annual Report 2023
Annual Report 2022
Annual Report 2021
Initiatives
Advocate
Educate
Cultivate
Care
News
Newsletters
Sign Up For Our Newsletter
Join UNWLA
Become a Member
Volunteer With Us
Donate to UNWLA
Members Portal
Calendar
Shop to Support Ukraine
Search for:
Print
Print Page
Download
Download Page
Download Right Page
Open
1
2-3
4-5
6-7
8-9
Ст. Пушкар Український народний стрій В потередному числі „Нашо- Світлина ч. 1. Зразок стилевої сорочки до полтавського народного строю ГО Життя”, ми писали про дві складові частини народного строю — корсетку і запаску. Ми виказали, що їх не так тру дно зготовиїти при допомозі ікрою ч:и візору. З черги тепер займемось біль ше складними частинами стро- ю — сорочкою й іплажою — я- ких виконання виміагає не тіль ки багато труду але і знання орнаменту і стилю. Сорочка до полтавського народного стрО'Ю мусить бу ти довга і сяігати нижче плахти чи спідниці. Найкращий мате- ріял на сорочку це тонке льня не полотно. Вишиття сорочки приміщене на рукавах, іпереді та «придолі — (підтичці). Пе ред сорочки вишитий дуже ма ло, звичайно тільки вуїзким взірчиком кругом пазухи та обшівки. Зате рукави прикра шені дуже багато. Вишивка на рукаві складається з тірох мас тей: Горішня частина „вусгав- ка” вишита широким, густим узором є найголовнішою час тиною рукаїва. Взір на вуставці мусить бути ядерний, вираз ний насичений красками, щоб з далеку було її видно. Друга частина рукава (значно ширша від вуставки) прикрашена вже рідшим узором — часто віль но розкиненими мотивами як зірки, іківіти чи галузки. Та хоч уїзори приміщені на рукаві ін ші від узору вишитого на вус тавці, то в дійсності вони ор ганічно звязані з вишивкоію що до побудови техніки й ко- льориту та творять з нею одну нерозривну цілість. Врешті трета частина рукава — яка ви- иміагає прикраіси -це „дуда” (манішіет). Вишивка на дудах подібно як і на обшивці іде вузкою смужкою доволі гус того, виразистого узору. При- діл сорочки „іпідтичка” звичай но викінчений меріж>кою і ви шивкою на 1 до 1^ інча ши рокою. Це саме та частина со рочки яку видно з іп ід плаїхти чи спідниці. Світлина ч. 3. Дрібно рясова- на спідниця з вовняного тон кого цвітистого матеріялу Щоб народний стрій був ста левий, мусить мати сорочку вишиту відповідним узором. Сорочка до .полтавського на родного строю ;не може бути вишита яікимІнебуть українсь ким взором — приміром буїко- вигіським чи гуцульським хоч- би вони самі іпо собі були ду же гарні — вона мусить бути вишита таким уїзором які по ходять з того самого середови ща що цілий стрій, бо вони за думувались і творились на про тязі століть в органічній спо луці з цілістю строю, зрослись із ним в одну гармонійну ці лість та витворили свій пито- м іий стиль — нам відомий під назвою полтавського народно го строю. В -цьому напрямі у нас чи не найбільше прогріхів. Вишиваються сорочки до стро ки без уваги на те яким узором- — кладеться вагу тільки на те, шоб вишивки було багато та щоб вона була доволі пестра. На рис. ч. 1. подаємо зраїзок сорочки вишитої полтавським узором „вирізуванням і глад дю”, яка дуже добре годиться до 'полтавського народного строю. Кіромі тих узорів з ве ликим успіхом можна ириміни- ти багато ростинних і геомет ричних узорів зі східної Укра їни вишиїтих хрестиками чи гладдю. Взори ті були друко вані свого часу в журналі Но ва Хата — і тепер їх ще легко можна дістати. (Форму на со рочку і взір можна також за мовити в адміністрації „Наше Життя” за надісланням $1.00). Плахта (гляди рис. ч. 2) це незвичайно цінна, по мистець ки виконана складова частина полтавського строю, яіка засту пає спідницю. Є це вовняна такнина виконана на -перебор ному ткацькому варстаті у фор мі двох довгих рушників — які відтак зшиваються декоратив ним швоїм до половини і саме тою частиною опасуєтьсія жін ка поверх сорочки кругом по яса. Друга частина, не зішитих кінців тканини завертаєтьая по верха і вони вільно спадають до долу творячи наче туніку поверх спідньої зішитої ткани ни (гляди рис. ч. 2). Характе ристичний вигляд плахти це .мва драти а б о прямокутники із вписаним у нутрі орнамен том рівномірно- розміщені по цілій тканині. Тло тканини бу ває звичайно доволі ярке — че рвоне, синє часами ржаве. Длія кожної області східної Украї ни замітна була своя плахта яка відріжнялась розміром квадра тів, орнаментом та краскою у- любленою в даній околиці. Та нажаль виробництво цеї нре- KpacHoJi, в и с ок о- ’м и ст е ц ької тканини івже (перейшло до істо рії а з нею й цілий полтавський народний стрій. Праівдиву, о- ригіїнальну плахту можемо на бути теїпер тільки випадково від когось, хто ще має її зі дав- них часів. Тому її місце у на родному строю заступила Gni- дниіця, яку можна зготовити з фабричного (матеріялу, та яка не вимагає такого великого вкладу ручної праці як плахта. На світлині ч. З подаємо зра зок спідниці зладженої з ша- ліновоіго квітчастого матеріа лу зложеного в дрібні склад ки яка добре годиться, до на родного стірО'Ю. Спідницю мо жна шити також з гладких ма- теріялів в красках червоній, вишневій, темно-синій, цегляс тій й інших гармонійно підіб раних до краски корсетки та заіпаски. Коли спідниця ушита з гладкого матеріялу може бу ти обшита коліровою тасьмо- ю чи „зубчиками” кругом на придолі у висоті 5-6 інчів від долішнього рубця. В тому ви падку складки, (фалди.) будуть значно ширші. Світлина ч. 2. Плахта з око лиць Полтавщини. ПОМАГАТИМУТЬ У ПРАЦІ П. СМУКОВІ Заходами ЗУАДКомітету ви їхали до американської зони їв Німеччині, п. Василь Ґіїна, з Ню Гейвен, Ко-нн., і панна Юлія Коник, з Вилкс Беррі, Па. П. Ґіна служив в американсь кій армії підч'ас війни, а панна Коник працювала в Американ ськім Червонім Хресті. Вони прилетіли літаком до Німеччини, де помагатимуть представникові ЗУАДК, п. Ро манові Смукоіві, в його праці для украДїсьіких скитальців в Німеччині й Австрії. Видання C оюзу Українок A мерики - перевидано в електронному форматі в 2012 році . A рхів C У A - Ню Йорк , Н . Й . C Ш A.
Page load link
Go to Top